2004
Volume 28, Issue 2
  • ISSN: 0779-7397
  • E-ISSN:

Abstract

Abstract

Muzikaal formalisme, het idee dat de schoonheid of betekenis van muziek in haar vorm te vinden is, heeft het zwaar te verduren gehad in filosofische debatten. We vinden het te intellectualistisch en het sluit niet aan bij de ervaring van veel muziekliefhebbers. Aan de hand van de Beatles zal ik tonen hoe een ervaringsgerichte houding kan worden gezien als een vorm van formalisme die aan analyse voorafgaat. De ideeën van Susan Sontag helpen om dit primaire formalisme tot een bruikbare theorie te maken.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/FORUM2021.2.008.ROES
2021-06-01
2024-11-09
Loading full text...

Full text loading...

/content/journals/10.5117/FORUM2021.2.008.ROES
Loading
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error