2004
Volume 26, Issue 3
  • ISSN: 0779-7397
  • E-ISSN:

Samenvatting

Abstract

Stiltes zijn een essentieel onderdeel van muziek. Wanneer stilte nauwkeurig wordt gemeten, zoals in Michael Maierhofs Zonen 6 voor gitaarorkest, kan deze een hele compositie structureren en de luisteraar helpen om een stuk zin te geven. Het artistieke gebruik ervan heeft ook een dramatische invloed op de rol en de uitvoeringspraktijk van de dirigent. Precies 75% van Zonen 6 voor gitaarorkest van Michael Maierhof bestaat uit gecomponeerde en uitgemeten soundscapes, uitgevoerd door zeventien gitaristen. De andere 25% van het stuk bestaat uit afgemeten en gedirigeerde stilte. In dit artikel peilt Thomas Moore het artistieke gebruik van deze stiltes en onderzoekt hij de manier waarop zij de soundscapes omlijsten en helpen structureren. Ook het nut van de dirigent(e) tijdens deze stiltes wordt overwogen, net als de manieren waarop de dirigent(e) invloed uitoefent op de uitvoering door de gitaristen, en de perceptie van het stuk door het publiek.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/FORUM2019.3.MOOR
2019-11-01
2025-01-21
Loading full text...

Full text loading...

/content/journals/10.5117/FORUM2019.3.MOOR
Loading
  • Soort artikel: Research Article
Dit is een verplicht veld
Graag een geldig e-mailadres invoeren
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error