-
oa Rethinking biases: Een meerstemmig gesprek over postkoloniale blinde vlekken in cinema
- Amsterdam University Press
- Source: FORUM+, Volume 27, Issue 1, mrt. 2020, p. 34 - 35
-
- 01 mrt. 2020
Samenvatting
Waarom is het tegenwoordig nog moeilijk om twee lichamen met verschillende huidskleur samen vast te leggen? Waarom ervaren zwarte performers zoveel problemen met make-up en lichtinval op filmsets? Hoe is het mogelijk dat projecten van filmmakers zonder strikt Belgische achtergrond vaak maar moeilijk financiële steun genieten? Het zijn enkele van de blinde vlekken in het filmmaken die PRISM (2020) blootlegt. Drie filmmaaksters met een verschillende huidskleur, An van. Dienderen, Rosine Mbakam en Eléonore Yameogo, werken voor PRISM samen rond het ‘dekoloniseren van de cinematografie’. Het resultaat is een gesamtkunstwerk dat uitgaat van het idee dat het filmisch medium de witte huid op technologisch en ideologisch vlak bevooroordeelt ten opzichte van donkere huidtypes. Liesje Baltussen en Steff Nellis gingen met de makers van PRISM in gesprek op allerlei manieren. Het resultaat is een collectief werkdocument waarin ze pogen ieders stem – ook die van u, als lezer – te betrekken.