- Home
- A-Z Publications
- NTT Journal for Theology and the Study of Religion
- Previous Issues
- Volume 48, Issue 3, 1994
NTT Journal for Theology and the Study of Religion - Volume 48, Issue 3, 1994
Volume 48, Issue 3, 1994
-
-
Gelijkenissen in Amos
1Referaat gehouden op de jaarlijkse medewerkersbijeenkomst van het Commentaar op het Oude Testament (Kok Kampen) op 15 mei 1993. De aanwezigen dank ik hartelijk voor hun kritische opmerkingen en aanvullingen, waarvan sommige nog in dit artikel zijn verwerkt.
By M. DijkstraAbstractUsually, parables are identified with the teaching of Jesus in the gospels and also rabbinical teaching in general. It is less known that extended metaphors, similes and even fullfledged parables and fables form an integral part of the Old Testament prophets. In this article, a few metaphors and parables from the prophet Amos are discussed in the light of modern theory on metaphor (Amos 3:12; 2:13; 9:9; parables in 3:3-8; 5:18-20). It appears that the richness of the genre attested in the gospels is already represented in Old Testament teaching as Anrede (Westermann).
-
-
-
Gelukkig wie bestemd is tot geloof: Een systematisch-theologische analyse van Augustinus’ verkiezingsleer in relatie tot de menselijke wilsvrijheid
2Bijv. GLA XXI 42: ‘Agit enim omnipotens in cordibus hominum etiam motum voluntatis eorum; vgl. XX 43: ‘quod eius [sc. hominus] voluntatem proprio vitio suo malum in hoe peccatum iudicia suo iusto et occulto inclinavit’. Zie ook De correptione et gratia XIV 43: ‘cui volenti [sc. Deo] salvum facere nullum hominum resistit arbitrium’ en XIV 45: ‘Non est itaque dubitandum, volentati Dei <...> humanas voluntates non posse resistere, quominus faciat ipse quod vult; quandoquidem etiam de ipsis hominum voluntatibus quod vult, cum vult, faciat’ (N.B.: het ‘cum vult’ geeft indirect het vrije van de wilsact aan, op het moment dat/wanneer Hij het wil, gebeurt het, maar Hij kan het ook niet-willen); vgl. PS XX 41. Zie eveneens DP XIII 33: ‘Nos ergo volumus, sed Deus in nobis operatur veile’ en XVII 41: niet alleen het ‘praeparare’ en ‘praevenire’, maar ook het ‘operari’ en ‘facere’ bij het tot geloof komen wordt aan God toegeschreven. Augustinus herhaalt soms, dat Gods wil de wil van mensen meer in Zijn macht heeft dan zij die in hun eigen macht hebben.
Eén van de indrukwekkendste teksten is wel CG XII38: ‘Subventum est igitur infirmati voluntatis humanae, ut divina gratia indeclinabiliter et insuperabiliter ageretur et ideo, quamvis infirma, non tarnen deficeret neque adversitate aliqua vinceretur’. Vgl. de close-reading van J. Mausbach, Die Ethik des heiligen Augustinus, BD II: Die sittliche Befähigung des Menschen und ihre Verwirklichung, Freiburg i.Br. 19091, 35; Mausbach leest ook deze zin niet-deterministisch. Andere teksten zijn bijv. CG VIII 17: Als Christus voor Petrus gebeden heeft opdat zijn geloof niet zal bezwijken, kan Petrus’ geloof niet bezwijken, want anders zou Christus’gebed kunnen falen; en PS VIII 13: ‘Haec itaque gratia <...> a nullo duro corde respuitur’.
By Nico den BokAbstractOf all theological issues the doctrine of predestination has been most crucial to Protestantism, especially for its deterministic bias. One of the main sources of this doctrine was Augustine, but is his view really deterministic? A careful analysis of his basic texts on predestination shows that he contracted two questions: Does every human being have the freedom to consent with offerings of grace? and: Is grace offered to every human being? Augustine appears to affirm the first question - and hence to exclude one kind of determinism - but he is less ready to affirm the second one - and hence inclined to include another kind of determinism.
-
-
-
De eigen waarde van dieren en onze morele verantwoordelij kheid
1Bewerking van een gastcollege aan de universiteiten van Uppsala en Linköping te Zweden, gehouden op 22 en 26 april 1993 in het kader van de samenwerking met de Theologische Faculteit en het Centrum voor Bio-ethiek en Gezondheidsrecht van de Universiteit Utrecht. Dit gastcollege steunt onder meer op enkele ideeën naar voren gebracht in R. Heeger, ‘Eigenwert und Verantwortung. Zur normativen Argumentation in der Thierethik’, in: W. Härle e.a. (red.), Unsere Welt - Gottes Schöpfung (Marburger Theologische Studien 32), Marburg 1992, 251-267, en idem, ‘Diergeneeskunde en ethiek’, in: T. van Willigenburg, A. van den Beld, F.R. Heeger, M.F. Verweij, Ethiek in praktijk, Assen 1993, 181-186.
By R. HeegerAbstractMany people believe that animals have a value of their own, that this value has to be distinguished from the usefulness or commercial value of animals and that it must not be reduced to those values. How can this conception of the value of animals be made fruitful for moral reasoning? This question is dealt with in two steps (1) Are the concepts of inherent value, intrinsic value and inherent worth suited to answer the question whether animals are proper objects of moral concern? (2) Do the concepts of intrinsic value and inherent worth have moral significance in practical reasoning about interfering with the life of animals?
-
-
-
Eeuwigheid, tijd en alwetendheid: Een antwoord aan Marcel Sarot
Authors: Eef Dekker & Nico den BokAbstractIn this paper we attack the arguments for Marcel Sarot’s claim that God cannot know the future in an absolute sense because of the nature of created reality. Sarot argued in favour of this claim in a recent issue of Tijdschrift voor Filosofie (1994). We argue that Sarot’s argument against a God existing in eternity - being a possible solution for the problem of God’s absolute foreknowledge - is flawed. Moreover, we argue that his arguments against God’s knowledge of the future developed from a consideration of the nature of reality are flawed as well. Finally, we show that a solution for the dilemma of absolute foreknowledge and free will can be provided without appealing to the concept of eternity.
-
Volumes & issues
-
Volume 78 (2024)
-
Volume 77 (2023)
-
Volume 76 (2022)
-
Volume 75 (2021)
-
Volume 74 (2020)
-
Volume 73 (2019)
-
Volume 72 (2018)
-
Volume 71 (2017)
-
Volume 70 (2016)
-
Volume 69 (2015)
-
Volume 68 (2014)
-
Volume 67 (2013)
-
Volume 66 (2012)
-
Volume 65 (2011)
-
Volume 64 (2010)
-
Volume 63 (2009)
-
Volume 62 (2008)
-
Volume 61 (2007)
-
Volume 60 (2006)
-
Volume 59 (2005)
-
Volume 58 (2004)
-
Volume 57 (2003)
-
Volume 56 (2002)
-
Volume 55 (2001)
-
Volume 54 (2000)
-
Volume 53 (1999)
-
Volume 52 (1998)
-
Volume 51 (1997)
-
Volume 50 (1996)
-
Volume 49 (1995)
-
Volume 48 (1994)
-
Volume 47 (1993)
-
Volume 46 (1992)
-
Volume 45 (1991)
-
Volume 44 (1990)
-
Volume 43 (1989)
-
Volume 42 (1988)
-
Volume 41 (1987)
-
Volume 40 (1986)
-
Volume 39 (1985)
-
Volume 38 (1984)
-
Volume 37 (1983)
-
Volume 36 (1982)
-
Volume 35 (1981)
-
Volume 34 (1980)