Jacob van Eyck before 1619: a Reconstruction | Amsterdam University Press Journals Online
2004
Volume 3, Issue 1
  • ISSN: 2772-8072
  • E-ISSN: 2772-8080

Samenvatting

Abstract

Until recently, the first thirty years of Jacob van Eyck’s life were shrouded in mystery. The assumption that he was born and grew up in Heusden was accompanied by reasonable doubt. How could the blind musician have developed into a campanologist and carillon expert in that small, fortified town? The discovery that he arrived in Heusden in 1618 with a membership certificate of the Reformed Church from Bergen op Zoom invited renewed research. Based on newly discovered sources, and with the help of a lot of circumstantial evidence, the missing half of his biography can now also be written. Van Eyck was almost certainly born in 1589, possibly in Heusden but even more likely in The Hague. He grew up in Bergen op Zoom, where the tower clockmaker Pyeter Heyndryckxsen must have been paid to familiarize him with the technical ins and outs of the carillon.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/BKL2024.1.001.WIND
2024-07-01
2024-08-24
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/27728072/3/1/BKL2024.1.001.WIND.html?itemId=/content/journals/10.5117/BKL2024.1.001.WIND&mimeType=html&fmt=ahah

References

  1. Adriaenssen, L. (2008). Staatsvormend geweld. Overleven aan de frontlinies in de meierij van Den Bosch, 1572–1629. Tilburg: Stichting Zuidelijk Historisch Contact.
    [Google Scholar]
  2. Augustus, B. (2023). Over beiaarden en mensuren: aspecten van het ontwerpen van beiaardklokken in de zeventiende eeuw. Beiaard- en klokkencultuur in de Lage Landen, 2, 87–115.
    [Google Scholar]
  3. Baak Griffioen, R. van (1991). Jacob van Eyck’s Der Fluyten Lust-hof (1644–c1655). Muziekhistorische Monografieën, 13. Utrecht: Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis.
    [Google Scholar]
  4. Bets, M. van, and K.Decoster (1998). De Mechelse klokkengieters 14de-18e eeuw. Mechelen, Koninklijke Beiaardschool ‘Jef Denijn’ & Internationaal Instituut voor beiaardkunst v.z.w.
    [Google Scholar]
  5. Boeree, Th. A. (1943). De kroniek van het geslacht Backx (Bax, Bacx, Bakx en Baks): Een episode uit den strijd tegen Spanje. Wageningen: Vada.
    [Google Scholar]
  6. Cordes, R. (2008). Jan Zoet, Amsterdammer 1609-1674: leven en werk van een kleurrijk schrijver. Hilversum: Verloren.
    [Google Scholar]
  7. Hul, D. van den (1982). Klokkenkunst te Utrecht tot 1700. Met bijzondere aandacht voor het aandeel hierin van Jhr. Jacob van Eyck. Muziekhistorische Monografieën, 9. Zutphen [etc.]: Walburg Pers & Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis.
    [Google Scholar]
  8. Klokken en klokkengieters. Bijdragen tot de campanologie (1963). Culemborg: Nederlandse Klokkenspel-vereniging.
    [Google Scholar]
  9. Lehr, A. (1959). De klokkengieters François en Pieter Hemony. Asten: B. Eijsbouts.
    [Google Scholar]
  10. Loosjes, A. (1916). De torenmuziek in de Nederlanden. Amsterdam: Scheltema & Holkema.
    [Google Scholar]
  11. Meekeren, J. van. (1668). Heel- en geneeskonstige aanmerkkingen. Amsterdam: Casper Commelin.
    [Google Scholar]
  12. Oudenhoven, J. van (1650). Beschryvinghe der wijt-vermaerde frontier-stadt Heusden. Amsterdam: Nicolaes van Ravesteyn.
    [Google Scholar]
  13. Raa, F.J.G. ten, and F.de Bas (1913). Het Staatsche leger 1568–1795. Deel II: 1588–1609. Breda: Koninklijke Militaire Academie.
    [Google Scholar]
  14. Rombouts, L. (2014). Singing Bronze. A History of Carillon Music. Leuven: Lipsius.
    [Google Scholar]
  15. Schouten, J.F., and J.’t Hart (1965). De slagtoon van klokken. Nederlands Akoestisch Genootschap, Delft.
    [Google Scholar]
  16. Slootmans, C.J.F. (1937). Klokken, beiaards en beiaardiers te Bergen op Zoom vóór1747. Sint-Geertruydtsbronne14: 1–23 and (Bijlagen) I–XL.
    [Google Scholar]
  17. Viverius, J., and J.Zoet (1650). Wintersche avonden, of Nederlantsche vertellingen … door Jan Zoet verbeterd en vermeerderd. Utrecht: Lambert Roek.
    [Google Scholar]
  18. Wind, Th. (2011). Jacob van Eyck and the Others: Dutch Solo Repertoire for Recorder in the Golden Age. Muziekhistorische Monografieën, 21. Utrecht: Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis.
    [Google Scholar]
  19. Zuijlen, R.A. van (1866). Inventaris der archieven van de stad ’s-Hertogenbosch. Deel 2: 1568–1700. ’s-Hertogenbosch: W.C. van Heusden.
    [Google Scholar]
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/BKL2024.1.001.WIND
Loading
/content/journals/10.5117/BKL2024.1.001.WIND
Loading

Data & Media loading...

Dit is een verplicht veld
Graag een geldig e-mailadres invoeren
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error