2004
Volume 26, Issue 1
  • ISSN: 0779-7397
  • E-ISSN:

Samenvatting

Abstract

Net zoals een kunstenaar als Michelangelo Buonarroti (1476 – 1564) zich profileerde als beeldhouwer, schilder, architect en poëet, laveert Matthew Barney (1967) moeiteloos tussen verschillende hedendaagse kunstvormen.

Het oeuvre van de Amerikaanse kunstenaar Matthew Barney bestaat uit performance, fotografie, tekeningen, designobjecten en film. Niet toevallig werd hij in 1989 door een kunstcriticus omgedoopt tot “De Michelangelo van de genitale kunst”. Dit had niet alleen te maken met de vele naakte atletische lichamen in zijn oeuvre. De verwantschap tussen Barney (1967) en Michelangelo (1476–1564) is groter dan men zou verwachten. Senne Schrayen trekt in dit artikel een parallel tussen de lopende performancereeks Drawing Restraint (gestart in 1987) van Barney en de presentatietekeningen van Michelangelo uit 1532 vanuit een transhistorische invalshoek en met aandacht voor het maakproces van de tekeningen.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/FORUM2019.1.SCHR
2019-03-01
2024-12-21
Loading full text...

Full text loading...

/content/journals/10.5117/FORUM2019.1.SCHR
Loading
  • Soort artikel: Research Article
Dit is een verplicht veld
Graag een geldig e-mailadres invoeren
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error