Gelukkig wie bestemd is tot geloof: Een systematisch-theologische analyse van Augustinus’ verkiezingsleer in relatie tot de menselijke wilsvrijheid2Bijv. GLA XXI 42: ‘Agit enim omnipotens in cordibus hominum etiam motum voluntatis eorum; vgl. XX 43: ‘quod eius [sc. hominus] voluntatem proprio vitio suo malum in hoe peccatum iudicia suo iusto et occulto inclinavit’. Zie ook De correptione et gratia XIV 43: ‘cui volenti [sc. Deo] salvum facere nullum hominum resistit arbitrium’ en XIV 45: ‘Non est itaque dubitandum, volentati Dei <...> humanas voluntates non posse resistere, quominus faciat ipse quod vult; quandoquidem etiam de ipsis hominum voluntatibus quod vult, cum vult, faciat’ (N.B.: het ‘cum vult’ geeft indirect het vrije van de wilsact aan, op het moment dat/wanneer Hij het wil, gebeurt het, maar Hij kan het ook niet-willen); vgl. PS XX 41. Zie eveneens DP XIII 33: ‘Nos ergo volumus, sed Deus in nobis operatur veile’ en XVII 41: niet alleen het ‘praeparare’ en ‘praevenire’, maar ook het ‘operari’ en ‘facere’ bij het tot geloof komen wordt aan God toegeschreven. Augustinus herhaalt soms, dat Gods wil de wil van mensen meer in Zijn macht heeft dan zij die in hun eigen macht hebben.Eén van de indrukwekkendste teksten is wel CG XII38: ‘Subventum est igitur infirmati voluntatis humanae, ut divina gratia indeclinabiliter et insuperabiliter ageretur et ideo, quamvis infirma, non tarnen deficeret neque adversitate aliqua vinceretur’. Vgl. de close-reading van J. Mausbach, Die Ethik des heiligen Augustinus, BD II: Die sittliche Befähigung des Menschen und ihre Verwirklichung, Freiburg i.Br. 19091, 35; Mausbach leest ook deze zin niet-deterministisch. Andere teksten zijn bijv. CG VIII 17: Als Christus voor Petrus gebeden heeft opdat zijn geloof niet zal bezwijken, kan Petrus’ geloof niet bezwijken, want anders zou Christus’gebed kunnen falen; en PS VIII 13: ‘Haec itaque gratia <...> a nullo duro corde respuitur’. | Amsterdam University Press Journals Online
2004
Volume 48, Issue 3
  • ISSN: 2542-6583
  • E-ISSN: 2590-3268
  • oa Gelukkig wie bestemd is tot geloof:

    2Bijv. GLA XXI 42: ‘Agit enim omnipotens in cordibus hominum etiam motum voluntatis eorum; vgl. XX 43: ‘quod eius [sc. hominus] voluntatem proprio vitio suo malum in hoe peccatum iudicia suo iusto et occulto inclinavit’. Zie ook XIV 43: ‘cui volenti [sc. Deo] salvum facere nullum hominum resistit arbitrium’ en XIV 45: ‘Non est itaque dubitandum, volentati Dei <...> humanas voluntates non posse resistere, quominus faciat ipse quod vult; quandoquidem etiam de ipsis hominum voluntatibus quod vult, cum vult, faciat’ (N.B.: het ‘cum vult’ geeft indirect het vrije van de wilsact aan, op het moment dat/wanneer Hij het wil, gebeurt het, maar Hij kan het ook niet-willen); vgl. PS XX 41. Zie eveneens DP XIII 33: ‘Nos ergo volumus, sed Deus in nobis operatur veile’ en XVII 41: niet alleen het ‘praeparare’ en ‘praevenire’, maar ook het ‘operari’ en ‘facere’ bij het tot geloof komen wordt aan God toegeschreven. Augustinus herhaalt soms, dat Gods wil de wil van mensen meer in Zijn macht heeft dan zij die in hun eigen macht hebben.

    Eén van de indrukwekkendste teksten is wel CG XII38: ‘Subventum est igitur infirmati voluntatis humanae, ut divina gratia indeclinabiliter et insuperabiliter ageretur et ideo, quamvis infirma, non tarnen deficeret neque adversitate aliqua vinceretur’. Vgl. de close-reading van J. Mausbach, , BD II: Die sittliche Befähigung des Menschen und ihre Verwirklichung, Freiburg i.Br. 19091, 35; Mausbach leest ook deze zin niet-deterministisch. Andere teksten zijn bijv. CG VIII 17: Als Christus voor Petrus gebeden heeft opdat zijn geloof niet zal bezwijken, kan Petrus’ geloof niet bezwijken, want anders zou Christus’gebed kunnen falen; en PS VIII 13: ‘Haec itaque gratia <...> a nullo duro corde respuitur’.

  • Door Nico den Bok
  • Publisher: Amsterdam University Press
  • Source: NTT Journal for Theology and the Study of Religion, Volume 48, Issue 3, jul. 1994, p. 191 - 204
  • DOI: https://doi.org/10.5117/NTT1994.3.002.BOK
  • Taal: Nederlands
    • Online verschenen: 01 jul. 1994

Samenvatting

Abstract

Of all theological issues has been most crucial to Protestantism, especially for its deterministic bias. One of the main sources of this doctrine was , but is his view really deterministic? A careful analysis of his basic texts on predestination shows that he contracted two questions: Does every human being have the freedom to consent with offerings of grace? and: Is grace offered to every human being? Augustine appears to affirm the first question - and hence to exclude one kind of determinism - but he is less ready to affirm the second one - and hence inclined to include another kind of determinism.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/NTT1994.3.002.BOK
1994-07-01
2024-07-27
Loading full text...

Full text loading...

http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/NTT1994.3.002.BOK
Loading
Dit is een verplicht veld
Graag een geldig e-mailadres invoeren
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error