- Home
- A-Z Publicaties
- NTT Journal for Theology and the Study of Religion
- Previous Issues
- Volume 67, Issue 4, 2013
NTT Journal for Theology and the Study of Religion - Volume 67, Issue 4, 2013
Volume 67, Issue 4, 2013
-
-
[Eenheid en verscheidenheid in het vroege jodendom: De ‘jodendommen’ uit de Tweede Tempeltijd, Unity and Diversity in Early Judaism: The ‘Judaisms’ of the Second Temple Period]
Door Hans DebelElaborating upon the ‘Groningen Hypothesis’ on the origins of the Qumran community, Gabriele Boccaccini has developed a typology of different ‘Judaisms’ in Early Judaism. After presenting this hypothesis of a distinct ‘Enochic’ Judaism and its relationship to ‘Zadokite’ and ‘Sapiental’ Judaism, this contribution seeks to briefly evaluate the merits and limitations of this approach. More specifically, it points out that texts should be distinguished from socio-religious realities, and maintains that Early Judaism should be understood in terms of an orthopraxy rather than as a normative ideology.
-
-
-
[Hans Frei’s Concept of ‘Realistic Narrative’: Sense and Referent of Gospel Narratives, Het concept ‘realistisch verhaal’ bij Hans Frei: Betekenis en verwijzing bij evangelieverhalen]
Door Wouter BiesbrouckHans Frei wilde de correlatietheologie van de liberale theologie, die hij verstond als een misplaatste apologetiek, vermijden. Hij maakte daarvoor gebruik van de categorie van ‘realistisch verhaal’, een formele categorie die hem toeliet een narratieve benadering van de theologie te ontwikkelen. Dit artikel evalueert dit concept kritisch. Volgens Frei moet er prioriteit gegeven worden aan het verhaal ook al sluit dit niet uit dat er historische verwijzingen in het verhaal kunnen zitten. Als gevalstudie bestuderen we hoe Frei het verrijzenisverhaal behandelt, en tonen daarbij aan dat Frei’s concepten van ‘realistisch’ en ‘geschiedenis-achtig’ verhaal ook moeten rekening houden met de waarheidsclaim die het verhaal maakt.
-
-
-
[The Connection of Religion and Play, De verbinding van religie en spel]
Door Joop KramerIn scholarly literature, religion and play are connected in various ways: they are equalised to each other and subjected to each other in opposite and contrary senses. This article aims to bring more clarity about which connections and comparisons of religion and play are possible and plausible and which are not. The point of departure is that religion and play are forms of expression of a human being’s relation to reality. This relation is viewed as transcendental in two senses: a relation in and through which reality transcends the human being and the human being transcends reality. Religion and play express this, religion as the first form of transcendence, play as the second. It is concluded that religion and play can be connected as different expressions of different forms of transcendence.
-
-
-
[Romans 9:16, ‘...τρέχοντος...’: A Short Note on Paul's Use of This Verb, Romeinen 9:16, ‘...τρέχοντος...’: Een korte exegetische overweging bij een woord van Paulus]
Door Tjitze BaardaThe usual interpretation of the verb ‘...τρέχοντος...’ assumes that the idea of ‘running’ is derived from the Hellenistic metaphor of foot-races in the stadium, as found elsewhere in the Pauline Letters. It is, of course, quite possible that the original addressees would have understood it this way, but one might ask whether Paul himself was thinking here of runners on the racetrack. One of the issues in the Letter to the Romans is the meaning of the Law in Christian life. It struck me that the poet of the Ode to the Law wrote, ‘I will run in the way of your commandments’ (Ps. 119:32). My intention in this short note is to offer the reader the opportunity to consider whether Paul could have in mind the expression ‘to run’ from this Psalm.
-
-
-
John Milbank, Theology & Social Theory
Door Peter-Ben SmitIn 1990 publiceerde John Milbank zijn manifesto Theology & Social Theory waarin hij een aantal fundamentele theologische overwegingen presenteert. Het is gericht aan aan theologen en sociale wetenschappers. In zijn boek probeert hij sociale theorievorming vanuit het perspectief van christelijke theologie te interpreteren (en te relativeren) om zo christelijke theologie te herpositioneren in relatie tot andere wetenschappelijke disciplines. Milbank stelt de these op dat sociale theorie eigenlijk theologie is en dat theologie zelf al een sociale theorie te bieden heeft. Uitgaande van deze stelling beargumenteert hij dat de theologie een sociale theorie biedt, waarin een ontologie van de vrede van centraal belang is. Deze bijdrage behandelt de kern van Milbanks vertoog en laat zien hoe het theologen van verschillende disciplines heeft uitgedaagd en nog steeds uitdaagt.
-
-
-
Religiewetenschap
Door Jan G. PlatvoetThis article reviews African Traditions in the Study of Religion, Diaspora and Gendered Societies.
-
Volumes & issues
-
Volume 78 (2024)
-
Volume 77 (2023)
-
Volume 76 (2022)
-
Volume 75 (2021)
-
Volume 74 (2020)
-
Volume 73 (2019)
-
Volume 72 (2018)
-
Volume 71 (2017)
-
Volume 70 (2016)
-
Volume 69 (2015)
-
Volume 68 (2014)
-
Volume 67 (2013)
-
Volume 66 (2012)
-
Volume 65 (2011)
-
Volume 64 (2010)
-
Volume 63 (2009)
-
Volume 62 (2008)
-
Volume 61 (2007)
-
Volume 60 (2006)
-
Volume 59 (2005)
-
Volume 58 (2004)
-
Volume 57 (2003)
-
Volume 56 (2002)
-
Volume 55 (2001)
-
Volume 54 (2000)
-
Volume 53 (1999)
-
Volume 52 (1998)
-
Volume 51 (1997)
-
Volume 50 (1996)
-
Volume 49 (1995)
-
Volume 48 (1994)
-
Volume 47 (1993)
-
Volume 46 (1992)
-
Volume 45 (1991)
-
Volume 44 (1990)
-
Volume 43 (1989)
-
Volume 42 (1988)
-
Volume 41 (1987)
-
Volume 40 (1986)
-
Volume 39 (1985)
-
Volume 38 (1984)
-
Volume 37 (1983)
-
Volume 36 (1982)
-
Volume 35 (1981)
-
Volume 34 (1980)