- Home
- A-Z Publications
- NTT Journal for Theology and the Study of Religion
- Previous Issues
- Volume 66, Issue 4, 2012
NTT Journal for Theology and the Study of Religion - Volume 66, Issue 4, 2012
Volume 66, Issue 4, 2012
-
-
[I Believe in Me: Religion and Spirituality in a ‘Culture of Shining’, Ik geloof in mezelf: Religie en spiritualiteit in een uitblinkcultuur]
More LessEen uitblinkcultuur, een variant van een narcistische cultuur, wordt gekenmerkt door zien en gezien worden in combinatie met slagen en het bereiken van je doelen. Het ideale zelf speelt een essentiële rol in de uitblinkcultuur. Omdat dit ideale zelf concreet gemaakt wordt en geëxternaliseerd, hangt het meer expliciet samen met het reële zelf, veelal op een spanningsvolle wijze. Religie en spiritualiteit kunnen op tenminste vier manieren verbonden zijn met de uitblinkcultuur. Ze kunnen functioneren als uitingen van deze cultuur, als bekrachtigende factoren, als remmende mechanismen, of een heilzame werking hebben.
-
-
-
[From Elohim to YHWH: The Book of Job as a Quest For Monotheism, Van elohiem tot JHWH: Het boek Job als zoektocht naar het monotheïsme]
More LessAfgezien van elohiem en het epitheton Šjaddaj verschijnen er in Job drie namen voor de godheid: El, Eloah en JHWH. Gewoonlijk worden El en Eloah, evenals elohiem, vertaald met het woord ‘God’, omdat ze onderling verwisselbaar zouden zijn. In deze bijdrage wordt beargumenteerd dat El en Eloah onderscheiden moeten worden, omdat ze verschillende connotaties hebben: een verre El staat tegenover een nabije Eloah. Tegen het einde van het Bijbelboek verdwijnen beide aanduidingen evenwel naar de zijlijn en blijkt JHWH de enige. Het totaalbeeld kan geïnterpreteerd worden als de neerslag van een zoektocht naar het monotheïsme.
-
-
-
[Music as Mission: Willem Mudde and his Significance for Church Music, Muziek als missie: Over Willem Mudde en zijn betekenis voor de kerkmuziek]
Authors: Jan Hage & Marcel BarnardUnder the influence of Calvinism, the musical situation in the Protestant churches in the Netherlands was for a long time marked by sobriety, with attention focused on congregational singing. In the 20th century, church music gained importance through a dominant flow of Lutheran influence. Generally, the liturgical movement highlighted the role of music in worship. The Lutheran church musician Willem Mudde successfully called attention to the German church music reform movement. Inspired by the writings of the German theologian Oskar Söhngen, he strived to apply the ideals and practices of this German movement to the Dutch Protestant churches. He succeeded through his zeal and organisational skills, not only in the Lutheran church but also in other Protestant churches. The idealistic character and educational aims of the movement, however, could not offset the growing individualism and the ongoing crisis in the churches.
-
-
-
[Reuben’s Role in Genesis 37: An Analysis of a Complex Biblical Story, De rol van Ruben in Genesis 37: Analyse van een complexe bijbelse geschiedenis]
More LessDe afgelopen decennia is er meer aandacht gekomen voor de literaire vormgeving van bijbelse verhalen. De literaire benadering legt de nadruk op de eenheid van de verhalen in hun huidige vorm, en houdt zich niet bezig met de complexe ontstaansgeschiedenis van deze teksten. De analyse van de rol van Ruben in Genesis 37 laat echter zien dat de inhoud en de ontwikkeling van dit hoofdstuk nauw samenhangen. Wie alleen oog heeft voor Ruben als literair personage, mist de portee van zijn optreden in dit verhaal. Bijbelse verhalen dienen daarom niet benaderd te worden als een literair kunstwerk, maar als het product van een levende traditie.
-
-
-
[C.S. Lewis en Hiëronymus: De oorsprong van een gedurige verwijsfout, C. S. Lewis and St Jerome: The Origin of a Recurring Misattribution]
By Arend SmildeC. S. Lewis verwijst op verschillende plaatsen in zijn werk naar de oudchristelijke bijbelvertaler Hiëronymus, die van mening zou zijn geweest dat het bijbelse scheppingsverhaal ‘poëtisch’ moet worden opgevat. Waarschijnlijk heeft Lewis zich bij vergissing een zinsnede van de 16e-eeuwse Engelse humanist John Colet herinnerd als van Hiëronymus. Tegelijk staat vast dat Lewis op de hoogte was van dergelijke opvattingen bij Augustinus, tijdgenoot van Hiëronymus. Bovendien moet Lewis minstens een vermoeden hebben gehad dat een ‘poëtische’ uitleg van het scheppingsverhaal bij Hiëronymus minder voor de hand lag. Als het Lewis op de desbetreffende plaatsen om een beroep op kerkvaderlijk gezag ging, had hij dan ook wellicht beter bij Augustinus te raden kunnen gaan.
-
Volumes & issues
-
Volume 78 (2024)
-
Volume 77 (2023)
-
Volume 76 (2022)
-
Volume 75 (2021)
-
Volume 74 (2020)
-
Volume 73 (2019)
-
Volume 72 (2018)
-
Volume 71 (2017)
-
Volume 70 (2016)
-
Volume 69 (2015)
-
Volume 68 (2014)
-
Volume 67 (2013)
-
Volume 66 (2012)
-
Volume 65 (2011)
-
Volume 64 (2010)
-
Volume 63 (2009)
-
Volume 62 (2008)
-
Volume 61 (2007)
-
Volume 60 (2006)
-
Volume 59 (2005)
-
Volume 58 (2004)
-
Volume 57 (2003)
-
Volume 56 (2002)
-
Volume 55 (2001)
-
Volume 54 (2000)
-
Volume 53 (1999)
-
Volume 52 (1998)
-
Volume 51 (1997)
-
Volume 50 (1996)
-
Volume 49 (1995)
-
Volume 48 (1994)
-
Volume 47 (1993)
-
Volume 46 (1992)
-
Volume 45 (1991)
-
Volume 44 (1990)
-
Volume 43 (1989)
-
Volume 42 (1988)
-
Volume 41 (1987)
-
Volume 40 (1986)
-
Volume 39 (1985)
-
Volume 38 (1984)
-
Volume 37 (1983)
-
Volume 36 (1982)
-
Volume 35 (1981)
-
Volume 34 (1980)