- Home
- A-Z Publicaties
- NTT Journal for Theology and the Study of Religion
- Previous Issues
- Volume 70, Issue 3, 2016
NTT Journal for Theology and the Study of Religion - Volume 70, Issue 3, 2016
Volume 70, Issue 3, 2016
-
-
[Waar het vuur niet dooft: joodse en christelijke gemeenschappen in het Sasanidenrijk, Where the Fire is Not Quenched: Jewish and Christian Communities in the Sasanian Empire]
Door Ab de JongHet Perzische rijk van de Sasaniden is de primaire context van de Babylonische Talmoed en van de ontwikkeling van verschillende vormen van Christendom en de geboortegrond van het Manicheïsme en de godsdienst van de Mandeeërs. Het Sasanidenrijk staat daarom terecht bekend als de kraamkamer van een aantal wereldgodsdiensten. Hoewel het in chronologisch opzicht hoort tot de periode van de Late Oudheid, moet het Sasanidenrijk gezien worden als een zelfstandig cultuurgebied met een geheel eigen organisatie van religieus pluralisme. Dit artikel bespreekt een aantal nieuwe ontwikkelingen in de sterk groeiende wetenschappelijke belangstelling voor deze context en schetst een aantal voorwaarden voor een succesvol onderzoekprogramma.
-
-
-
[Anaximenes’ Soul, De Ziel van Anaximenes]
Door Jaap MansfeldHet 'fragment' van Anaximenes is een pseudo-citaat. We hebben hier zoals zo vaak te maken met een geval van actualisering door middel van (her)interpretatie. Het expliciete argument dat gebaseerd is op de analogie van de menselijke ziel en het leidend beginsel van de kosmos kan niet vroeg zijn, maar wijst op een Stoische achtergrond, zoals ook het gebruik van de term pneuma als equivalent voor de vroege term aër (lucht). De weerlegging van de aan Anaximenes toegeschreven these gebruikt een op de Stoische theorie toegesneden adaptatie van een argument van Aristoteles.
-
-
-
Paulijnse mindfulness? Paulus’ interactie met trichotome antropologie
Door Martine OldhoffThe current paper aims to contribute to our understanding of Paul’s anthropology and consequently his attitude towards his cultural context. Therefore, George H. van Kooten’s thesis that Paul’s anthropology incorporates a so-called Jewish trichotomy of pneuma-psyche-sōma that is equivalent to the Greek trichotomy of nous-psyche-sōma is evaluated. On the basis of 1 Corinthians 2 and 1 Corinthians 14, it is argued that Van Kooten’s thesis of a Jewish trichotomy cannot stand. On the contrary, it is probable that Paul employed the Greek trichotomy by interpreting it in a ‘Christian’ manner. In Paul, the nous receives the Spirit that transforms the believer. Thus, Paul interacts with an anthropology that was common in his cultural context, but qualified it by emphasising the role of the Spirit of God.
-
-
-
[Werkt God op Sjabbat? Vorm en functie van een parabel van R. Akiva (Gen.R. 1,11,5), Does God Work on the Sabbath? Form and Function of a Parable of R. Akiva (Gen R. 1,11,5)]
Door Eric OttenheijmIn de gedrukte versie van Genesis Rabba staat een parabel van R. Akiva die in oudere manuscripten alleen kort genoemd wordt. De parabel belicht de vraag of God op de sabbat werkt door middel van de taal van religieuze wetten – een zeldzaam fenomeen binnen het genre van de parabels. Dit artikel vergelijkt de wetscontext, in het bijzonder het vraagstuk rondom het verplaatsen van goederen op de sabbat, met een passage uit het evangelie naar Johannes (5:1-13). Het betoogt dat beide teksten twee vraagstukken combineren: het verplaatsen van goederen op de sabbat en de vraag hoe God op de sabbat werkt. Bovendien suggereren sommige details van de parabel (bijvoorbeeld het motief van God als enige autoriteit binnen zijn domein) als ook de midrasj-achtige context van de parabel interactie met christelijke stemmen. De parabel zou dus in een context van interreligieus debat kunnen zijn ontstaan, als antwoord op christelijke claims dat Jezus, net zoals zijn Vader, op de sabbat werkt.
-
-
-
Tussen Jezus en Kafka: De parabels van Seder Eliyahu
Meer MinderKafka’s stories contain an element that is essential to understanding Jewish parables: they seem to lead to a dead-end street, by bringing forward an anomaly. Sometimes vital information is missing or the task turns out to be impossible or testifying of a cruel intent. In the Midrash collection of Seder Eliyahu we find similar anomalies and bizarre and cruel traits. Although the parables in the gospels are more sober than those in Seder Eliyahu, they too share the same traits. Attempts to explain these anomalies away by pointing to a supposed practice in society or to propose a harmonizing reading fail to acknowledge the crucial function of the anomaly.
-
-
-
[The parable of the Lame and the Blind in the Rabbinic Tradition: External and Internal Confrontations, De parabel van de lamme en de blinde in de Rabbijnse overlevering: Externe en interne confrontaties]
Door Lieve M. TeugelsDe parabel van de lamme en de blinde komt voor in verscheidene rabbijnse bronnen, in een discussie tussen Rabbi Jehuda ha-nasi en de romeinse filosoof ‘Antoninus’ over de verhouding tussen lichaam en ziel. Op haar beurt maakt deze masjal weer deel uit van een midrash op Exodus 15:1. In de verschillende rabbijnse bronnen waar deze masjal is opgenomen, en zelfs binnen de bronnen, vinden we geen eenduidige rabbijnse positie aangaande de verhouding tussen lichaam en ziel. Ook het onderscheid tussen de ‘rabbijnse’ en de ‘romeinse’ posities is niet zo duidelijk als men zou kunnen verwachten.
-
-
-
Martin Hengel, Judentum und Hellenismus: Studien zu ihrer Begegnung unter besonderer Berücksichtigung Palästinas bis zur Mitte des 2. Jh.s v. Chr. (1969)
Meer MinderMartin Hengels Judentum und Hellenismus (1969) heeft de studie van het antieke jodendom en vroege christendom diepgaand beïnvloed. Zijn these van de hellenisering van het vóórchristelijke jodendom in Palestina heeft een debat ontketend dat tot op vandaag voortduurt. In dit artikel wordt zijn these kort geschetst, gevolgd door een overzicht van de belangrijkste punten van kritiek die door zijn meest vooraanstaande critici zijn geuit.
-
-
-
Bijbelwetenschappen
Door Martijn StoutjesdijkThis article reviews Jezus’ dood. Een alternatief interpretatiemodel
-
Volumes & issues
-
Volume 78 (2024)
-
Volume 77 (2023)
-
Volume 76 (2022)
-
Volume 75 (2021)
-
Volume 74 (2020)
-
Volume 73 (2019)
-
Volume 72 (2018)
-
Volume 71 (2017)
-
Volume 70 (2016)
-
Volume 69 (2015)
-
Volume 68 (2014)
-
Volume 67 (2013)
-
Volume 66 (2012)
-
Volume 65 (2011)
-
Volume 64 (2010)
-
Volume 63 (2009)
-
Volume 62 (2008)
-
Volume 61 (2007)
-
Volume 60 (2006)
-
Volume 59 (2005)
-
Volume 58 (2004)
-
Volume 57 (2003)
-
Volume 56 (2002)
-
Volume 55 (2001)
-
Volume 54 (2000)
-
Volume 53 (1999)
-
Volume 52 (1998)
-
Volume 51 (1997)
-
Volume 50 (1996)
-
Volume 49 (1995)
-
Volume 48 (1994)
-
Volume 47 (1993)
-
Volume 46 (1992)
-
Volume 45 (1991)
-
Volume 44 (1990)
-
Volume 43 (1989)
-
Volume 42 (1988)
-
Volume 41 (1987)
-
Volume 40 (1986)
-
Volume 39 (1985)
-
Volume 38 (1984)
-
Volume 37 (1983)
-
Volume 36 (1982)
-
Volume 35 (1981)
-
Volume 34 (1980)