- Home
- A-Z Publicaties
- Tijdschrift voor Communicatiewetenschap
- Previous Issues
- Volume 39, Issue 1, 2011
Tijdschrift voor Communicatiewetenschap - Volume 39, Issue 1, 2011
Volume 39, Issue 1, 2011
-
-
Redactioneel
Dit nummer van het Tijdschrift voor Communicatiewetenschap bevat vijf artikelen over uiteenlopende onderwerpen.Het eerste artikel gaat over de websites van topmerken. In De relatie tussen objectieve en gepercipieerde interactiviteit combineren Hilde Voorveld, Peter Neijens en Edith Smit twee methoden van dataverzameling. Door middel van een inhoudsanalyse analyseren ze de interactieve functies op websites van 65 topmerken en door middel van een survey gaan ze na hoe door hun respondenten de mate van interactiviteit van diezelfde websites gepercipieerd wordt. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat er zeker geen positieve lineaire relatie bestaat tussen de mate van interactiviteit zoals vastgesteld door de inhoudsanalyse en de gepercipieerde interactiviteit die in de resultaten van het survey naar voren komt. Zij concluderen dat de uniekheid van interactieve functies weleens belangrijker zou kunnen zijn dan de kwantiteit aan interactieve functies op een website.Annelore Deprez, Karin Raeymaeckers en Sarah Van Leuven hebben de berichtgeving over de Eerste en de Tweede Intifada onderzocht. In het artikel Framing van de Eerste en Tweede Intifada in de Vlaamse en Nederlandse pers. Een casestudy van De Morgen en het NRC Handelsblad tonen zij aan dat in deze kranten verschillende frames domineren. Daarbij focussen ze op het ‘law and order’ en het ‘injustice and defiance’ frame. Het ‘law and order’ frame was in het NRC Handelsblad zowel tijdens de Eerste als de Tweede Intifada dominant, terwijl tijdens de Eerste Intifada in de berichtgeving in De Morgen het ‘injustice and defiance’ frame sterk naar voren kwam.Het artikel dat is geschreven door Melanie De Vocht, Jan van Looy, Cédric Courtois en Lieven De Marez gaat over het fenomeen ‘Massively Multiplayer Online Role-Playing Games’ (MMORPG). In Sociaal contact in een MMORPG. Een exploratief onderzoek naar de motivaties voor het spelen van World of Warcraft vanuit de uses & gratifications-benadering presenteren zij de resultaten van een online survey waaraan 1691 gamers hebben meegewerkt. In dit onderzoek zijn acht verschillende motieven om te gamen onderscheiden: escapisme, opwinding, immersie, zelfvoldoening, harde competitie, vaardigheden, sociale contacten in World of Warcraft en sociale contacten in het werkelijke leven. Deze motieven zijn in dit onderzoek ook gerelateerd aan de mate van betrokkenheid bij de online identiteiten van de gamer.In het artikel Een typologie van jonge nieuwsgebruikers in een multimediaal landschap maken Anna Van Cauwenberge, Leen d’Haenens en Hans Beentjes een indeling in nieuwsgebruikers. Zij hebben een survey uitgevoerd onder 1200 Vlaamse en Nederlandse jongeren en jongvolwassenen van 15 tot 35 jaar en op basis van hun tijdsbesteding aan combinaties van nieuwsplatformen identificeren zij verschillende typen. Uit het onderzoek blijkt dat Vlaamse en Nederlandse jongeren online en traditionele nieuwsbronnen combineren waarbij het televisienieuws nog steeds een prominente rol speelt.Het laatste artikel in dit nummer van het Tijdschrift voor Communicatiewetenschap is een literatuuronderzoek naar de relatie tussen mediagebruik en risicogedrag van jongeren in het verkeer. In deze studie staan twee theoretische zienswijzen centraal: de cultivatietheorie en de theorie van het gepland gedrag. Kathleen Beullens en Astrid Dirikx presenteren de resultaten van dit literatuuronderzoek in Mediagebruik en risicogedrag van jongeren in het verkeer: een literatuuroverzicht.
-
-
-
De relatie tussen objectieve en gepercipieerde interactiviteit van websites
Auteurs: Hilde Voorveld, Peter Neijens & Edith SmitThe relationship between actual and perceived interactivityThe relationship between actual and perceived interactivity
The aim of this study is twofold. The first aim is to investigate two forms of interactivity on websites of the top global brands: actual and perceived interactivity. The second aim is to study the relationship between actual and perceived interactivity. By means of a content analysis and survey we mapped the level of actual and perceived interactivity of a large number of brand websites. The content analysis showed that functions within the active control dimension were more present than functions within the two-way communication dimension and the synchronicity dimensions. These differences were not found for perceived interactivity in the survey. Results also showed that there is a large incongruence between the level of actual and perceived interactivity, and that adding interactive functions to a website does not guarantee strong interactivity perceptions.
-
-
-
Framing van de Eerste en Tweede Intifada in de Vlaamse en Nederlandse pers
Auteurs: Annelore Deprez, Karin Raeymaeckers & Sarah Van LeuvenFraming the First and Second Intifada in the Flemish and Dutch press: a case study of De Morgen and NRC HandelsbladFraming the First and Second Intifada in the Flemish and Dutch press: a case study of De Morgen and NRC Handelsblad
This article studies the coverage of both Intifadas in the Flemish newspaper De Morgen and the Dutch daily newspaper NRC Handelsblad by means of a deductive frame analysis. This comparative and longitudinal research aims to broaden empirical data on the coverage of the Intifada beyond the American, British and Israeli media context. Besides it focuses on the operationalisation of frames, what has proved difficult in other international framing studies. The two researched frames are the law and order frame and the injustice and defiance frame as introduced by Wolfsfeld. Based on a signature matrix, we identified five framing and three reasoning devices to operationalise, to define and to study both frames. The results reveal a certain evolution and some divergences in the coverage between both Intifadas and between the studied newspapers.
-
-
-
Sociaal contact in een MMORPG
Auteurs: Melanie De Vocht, Jan Van Looy, Cédric Courtois & Lieven De MarezSocial contact in a MMORPG. An exploratory study into the motivations of playing World of Warcraft from a uses & gratifications perspective.Social contact in a MMORPG. An exploratory study into the motivations of playing World of Warcraft from a uses & gratifications perspective.
The results of a study on motivations for playing Massively Multiplayer Online Role-Playing Games (MMORPG), c.q. World of Warcraft (WoW), on 1691 gamers have been described in this article. The research hypothesis states that the social contact in-game is the main motivation of playing WoW. After a factor analysis, eight motivations can be defined: ‘escapism’ (α= 0,694), ‘arousal’(α= 0,573), ‘social contact in WoW’ (α= 0,794), ‘challenge’ (α= 0,758), ‘immersion’ (α= 0,765), ‘skills’ (α= 0,907), ‘social contact in real life’ (α= 0,739), ‘strong competition’ (α= 0,771). ‘Social contact in WoW’ ends on the third place. Still, 89% of the respondents think that the multiplayer aspect is important. Two other dimensions have been found: ‘character identification’ (α= 0,749) and ‘character importance’ (α= 0,826). By distinguishing a group ‘High Character Involvement’ and ‘Low Character Involvement’ there have been found interesting differences with regard to the motivations.
-
-
-
Een typologie van jonge nieuwsgebruikers in een multimediaal landschap
Auteurs: Anna Van Cauwenberge, Hans Beentjes & Leen d’HaenensA typology of young news users in the Low CountriesA typology of young news users in the Low Countries
This article investigates different types of young news users (15-34 years) in the Low Countries. Therefore a survey among 1200 Flemish and Dutch youngsters and adolescents was conducted, analyzing the combined use of media platforms for news consumption and time spent with these news carriers. The cluster analysis identified five types of news users: the sound and vision group, characterized by the use of mainly audiovisual news platforms, combined with online news sites; the e-news users, who give most prominence to online news sites but also rely on traditional news platforms, the all rounders, depending on a range of off- and online news channels; the traditionalists, who spent most time with offline news media; and the dabblers, a group with an overall low level of news consumption. Our results indicate that Flemish and Dutch youngsters combine online and traditional news platforms for their news gathering, giving most prominence to traditional news media, especially television news.
-
-
-
Mediagebruik en risicogedrag van jongeren in het verkeer
Auteurs: Kathleen Beullens & Astrid DirikxMedia use and adolescents’ risk taking in traffic: a literature reviewMedia use and adolescents’ risk taking in traffic: a literature review
The aim of this article is to provide an overview of the research on the relationship between media use and adolescents’ risk taking in traffic. In sum, two main approaches on this issue can be found in the literature. First, following Cultivation Theory and the Theory of Planned Behavior (TPB) media use can be seen as a predictor of people’s perceptions of and attitudes towards risky driving (cultivation) and of people’s intentions to take risks in traffic and their actual risky driving behavior (TPB). Second, following the Problem Behavior Theory certain types of media use and risky driving can be considered to be part of a cluster of problem behavior. This study explores the theoretical foundations of these two main research perspectives on media use and risk taking in traffic and discusses the research results in both traditions. Although more research is needed to examine the relationship between media use and risky driving, the literature suggests that media and risky driving are indeed related and that media use primarily seems to be a predictor of risk taking in traffic.
-
Volumes & issues
-
Volume 52 (2024)
-
Volume 51 (2023)
-
Volume 50 (2022)
-
Volume 49 (2021)
-
Volume 48 (2020)
-
Volume 47 (2019)
-
Volume 46 (2018)
-
Volume 45 (2017)
-
Volume 44 (2016)
-
Volume 43 (2015)
-
Volume 42 (2014)
-
Volume 41 (2013)
-
Volume 40 (2012)
-
Volume 39 (2011)
-
Volume 38 (2010)
-
Volume 37 (2009)
-
Volume 36 (2008)
-
Volume 35 (2007)
-
Volume 34 (2006)
-
Volume 33 (2005)