2004
Volume 31, Issue 1
  • ISSN: 0960-2720
  • E-ISSN: 2666-9730

Abstract

Summary

As a result of the process of secularisation, Christians in Europe are increasingly becoming a minority. Therefore, European churches are challenged to develop appropriate innovative models of contextualisation for the gospel instead of swerving into nostalgic retrospection or uncritically adopting theological approaches from other continents. This article presents the contextual pole of such a model, which consists of three areas: aesthetics, ethics and ecclesiology; they match people's aesthetic and ethical needs, and their desire for truth, manifested in the search for the legitimacy of one's actions in a group. Each area is assigned an adequate theological source that enables contextual correlation: aesthetics, the ambiguous imagery from Revelation; ethics, the theology of mission of the First Letter of Peter; and ecclesiology, the call to the disciples in Matthew 5 to ‘be salt and light’. This ideal-typical model perceives the increasing aestheticisation of society as a dominant cultural feature and uses it as a starting point for a process of contextualisation. The context pole is determined by the anthropological dynamic which leads from the ‘beautiful’ to the ‘good’ and from the ‘good’ to the ‘true.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/EJT2022.1.004.GANT
2022-02-01
2024-11-07
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/09602720/31/1/EJT2022.1.004.GANT.html?itemId=/content/journals/10.5117/EJT2022.1.004.GANT&mimeType=html&fmt=ahah

References

  1. « 200 000 catholiques allemands ont quitté l’Église en 2018 », at https://www.vaticannews.va/fr/eglise/news/2019-07/eglise-catholique-allemagne-baisse-fideles.html (Zugriff am 11-08-20).
    [Google Scholar]
  2. Balz, Horst, und WolfgangSchrage, Die „Katholischen“ Briefe. Die Briefe des Jakobus, Petrus, Johannes und Judas (NTD Band 10; Göttingen/Zürich: Vandenhoeck & Ruprecht, 1985).
    [Google Scholar]
  3. Baslez, Marie-Françoise, L’Eglise à la maison: Histoire des premières communautés chrétiennes, Ier – IIIe siècle (Paris: Salvator, 2021).
    [Google Scholar]
  4. Bauckham, Richard, The Theology of the Book of Revelation (Cambridge: Cambridge University Press, 1993).
    [Google Scholar]
  5. Bauman, Zygmunt and ThomasLeoncini, Born Liquid. Transformations in the Third Millennium (Cambridge: Polity Press, 2018).
    [Google Scholar]
  6. ‘Being Christian in Western Europe’, Pew Research Center, 2018, at https://www.pewforum.org/2018/05/29/being-christian-in-western-europe (Zugriff am 21-10-21).
    [Google Scholar]
  7. Bosch, David J.,„An die Zukunft glauben. Auf dem Weg zu einer Missionstheologie für die westliche Kultur“, Weltmission heute Studienheft 24 (September1996).
    [Google Scholar]
  8. Bosch, David J., Mission im Wandel. Paradigmenwechsel in der Missionstheologie (Gießen/Basel: Brunnen, 1995).
    [Google Scholar]
  9. Buchhold, Jacques, « Des hommes et des réseaux: la stratégie de Paul » in Hannes Wiher (dir.), Bible et mission. Vers une théologie évangélique de la mission, Volume 1 (Charols: Excelsis, 2011) 115-134.
    [Google Scholar]
  10. Delumeau, Jean, Le Catholicisme entre Luther et Voltaire (Paris: PUF Nouvelle Clio, 1971).
    [Google Scholar]
  11. Fath, Sébastien, « Statistiques Evangéliques Globales 2021 », at http://blogdesebastienfath.hautetfort.com/media/01/02/2438635067.pdf (Zugriff am 09-08-21).
    [Google Scholar]
  12. Feldmeier, Reinhard, „Gottes Volk an den Rändern der Gesellschaft. Frühchristliche Kirchenkonzeptionen“ in FriedrichWilhelm Graf und KlausWiegandt (Hrsg.), Die Anfänge des Christentums (Frankfurt a. M.: Fischer, 2009) 201-230.
    [Google Scholar]
  13. Feldmeier, Reinhard, Die Christen als Fremde. Die Metapher der Fremde in der antiken Welt, im Urchristentum und im 1. Petrusbrief (WUNT 64; Tübingen: Mohr, 1992).
    [Google Scholar]
  14. Flemming, Dean, Contextualisation in the New Testament: Patterns for Theology and Mission (Downers Grove: IVP, 2005).
    [Google Scholar]
  15. Gantenbein, Jean-Georges, Mission en Europe. Une étude missiologique pour le XXIe siècle (Studia oecumenica friburgensia 72; Münster: Aschendorff, 2016); English translation: Can the West be Converted? Towards a Contextual Theology for the West (Lanham: Lexington Books, 2021).
    [Google Scholar]
  16. Gehring, Roger W., Hausgemeinde und Mission. Die Bedeutung antiker Häuser und Hausgemeinschaften – von Jesus bis Paulus (TVG Bibelwissenschaftliche Monografien 9; Gießen: Brunnen, 2000).
    [Google Scholar]
  17. Girard, René, Der Sündenbock (Zürich: Benziger, 1988).
    [Google Scholar]
  18. Girard, René, Das Heilige und die Gewalt (Zürich: Patmos, 1992).
    [Google Scholar]
  19. Girard, René, Ich sah Satan vom Himmel fallen wie ein Blitz. Eine kritische Apologie des Christentums (Frankfurt a. M. und Leipzig: Verlag Weltreligionen, 2008).
    [Google Scholar]
  20. Girard, René, und GianniVattimo, Christentum und Relativismus (Freiburg: Herder, 2008).
    [Google Scholar]
  21. Gutmann, David, und FabianPeters, ‘German Churches in Times of Demographic Change and Declining Affiliation: A Projection to 2060’, Comparative Population Studies45.1 (2020) 3-34.
    [Google Scholar]
  22. Harbeck-Pingel, Bernd, 'Transzendenz II. Systematisch-theologisch‘ in GerhardMülleret alii (Hrsg.), Theologische Realenzyklopädie Band 23 (Berlin/Boston: de Gruyter, 2002) 771-775.
    [Google Scholar]
  23. Hartog, François, Chronos: L'Occident aux prises avec le Temps (Bibliothèques des Histoires ; Paris: Gallimard, 2020).
    [Google Scholar]
  24. Hervieu-Léger, Danièle, Pilger und Konvertiten: Religion in Bewegung (Religion in der Gesellschaft 17; Würzburg: Ergon, 2004).
    [Google Scholar]
  25. Hiebert, Paul G., Anthropological Insights for Missionaries (Grand Rapids: Baker, 1985). Nur ein Kapitel dieses Buches wurde auf Deutsch übersetzt: Paul G.Hiebert, Kultur und Evangelium. Schritte einer kritischen Kontextualisierung (Bad Liebenzell: Verlag Liebenzeller Mission, 2005).
    [Google Scholar]
  26. Honneffelder, Ludger, „Transzendental, Transzendentalien, Transzendentalphilosophie“ in KonradBaumgartneret alii (Hrsg.), Lexikon für Theologie und Kirche 3. Auflage Band 10 (Freiburg: Herder, 2016) 182-187.
    [Google Scholar]
  27. Jullien, François, « L’Europe ne sait plus quoi faire du christianisme », La Croix (11. Juni2018) 26-27.
    [Google Scholar]
  28. Katechismus der Katholischen Kirche, vollständige Neuübersetzung anhand der Editio Typica Latina (Oldenbourg: De Gruyter, 3. aktualisierte Auflage, 2020).
    [Google Scholar]
  29. Khobnya, Svetlana, “So That They May Be Won Over Without a Word: Reading 1 Peter Through a Missional Lens”, European Journal of Theology29.1 (2020) 7-16.
    [Google Scholar]
  30. Kierkegaard, Sören, Ou bien … ou bien, La reprise, Stades sur le chemin de la vie, La maladie à la mort (Bouquins ; Paris: Robert Laffont, 1993) 497-635, 869-944.
    [Google Scholar]
  31. Köstenberger, Andreas J., ‘Mission in the General Epistles’ in William J.Larkin, Jr. and Joel F.Williams (eds), Mission in the New Testament. An Evangelical Approach (American Society of Missiology Series 27; Maryknoll: Orbis, 1998) 189-206.
    [Google Scholar]
  32. Köstenberger, Andreas J., and Peter T.O’Brien, Salvation to the Ends of the Earth. A Biblical Theology of Mission (New Studies in Biblical Theology 11; Leicester/Downers Grove: Apollos/IVP, 2001).
    [Google Scholar]
  33. Lehmann, Hartmut (Hrsg.), Säkularisierung, Dechristianisierung, Rechristianisierung im neuzeitlichen Europa. Bilanz und Perspektive der Forschung (Veröffentlichungen des Max-Planck-Instituts für Geschichte 130; Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1997).
    [Google Scholar]
  34. « Les violences sexuelles dans l’Eglise catholique. France 1950-2020, Rapport de la Commission indépendante sur les abus sexuels dans l’Eglise », Octobre2021, at https://www.ciase.fr/rapport-final/ (Zugriff am 12-11-21).
    [Google Scholar]
  35. Lutz, Ulrich, review of Boris Paschke, Particularism and Universalism in the Sermon on the Mount. A Narrative-Critical Analysis of Matthew 5-7 in the Light of Matthew’s View on Mission, Theologische Beiträge43.5 (2012) 343-344.
    [Google Scholar]
  36. Nemo, Philippe, Qu’est-ce que l’Occident ? (Quadrige, essais-débats ; Paris: PUF, 2004).
    [Google Scholar]
  37. Newbigin, Lesslie, „Den Griechen eine Torheit.“ Das Evangelium und unsere westliche Kultur (Neukirchen-Vluyn: Aussaat, 1989). Original: Foolishness to the Greeks: The Gospel and Western Culture (London: SPCK, 1986).
    [Google Scholar]
  38. Paschke, Boris Alexander, Particularism and Universalism in the Sermon on the Mount. A Narrative-Critical Analysis of Matthew 5-7 in the Light of Matthew’s View on Mission (NTA NF 56; Münster: Aschendorff, 2012).
    [Google Scholar]
  39. Reynié, Dominique, « La séparation du politique et du religieux, un enjeu pour le XXIe siècle » in DominiqueReynié, Le XXIe siècle du christianisme (Paris: Cerf, 2021) 19-60.
    [Google Scholar]
  40. Schischkoff, Georgi, „Metaphysik“ in Philosophisches Wörterbuch21. Auflage (Stuttgart: Kröner, 1978) 452-453.
    [Google Scholar]
  41. Schüssler, Werner, „Transzendenz I. Philosophisch“ in GerhardMülleret alii (Hrsg.), Theologische Realenzyklopädie Band 23 (Berlin/Boston: de Gruyter, 2002) 768-771.
    [Google Scholar]
  42. Shenk, Wilbert R., Anabaptism and Mission (Eugene: Wipf and Stock, 2001).
    [Google Scholar]
  43. Shenk, Wilbert R., ‘New Wineskins for New Wine: Toward a Post-Christendom Ecclesiology’, International Bulletin of Missionary Research29.2 (2005) 73-79.
    [Google Scholar]
  44. Stenschke, Christoph, review of Boris Paschke, Particularism and Universalism in the Sermon on the Mount. A Narrative-Critical Analysis of Matthew 5-7 in the Light of Matthew’s View on Mission, Evangelikale Missiologie30.1 (2014) 52-53.
    [Google Scholar]
  45. Strass, Daniel und MiriamHefftner, „Philosophischer Neopaganismus. Von der 'modernen Sorge um die Opfer‘ bei René Girard“ in HaraldJunget alii (Hrsg.), Europa, wie hältst du’s mit der Religion? Zum Verhältnis von Religion und Gesellschaft (Interkulturalität und Religion Band 6; Berlin: Lit, 2020) 137-154.
    [Google Scholar]
  46. Taussig, Sylvie (dir.), Charles Taylor. Religion et sécularisation (Paris: CNRS, 2014).
    [Google Scholar]
  47. Taylor, Charles, L’Âge séculier (Paris: Seuil, 2011); Original: CharlesTaylor, A Secular Age (Cambridge: Harvard University Press, 2007); Deutsch: CharlesTaylor, Ein säkulares Zeitalter (Frankfurt: Suhrkamp, 2009).
    [Google Scholar]
  48. Walldorf, Friedemann, Die Neuevangelisierung Europas. Missionstheologen im europäischen Kontext (Gießen und Basel: Brunnen, 2002).
    [Google Scholar]
  49. Zeindler, Matthias, « L’Eglise et la croix. L’ecclésiologie de John Howard Yoder comme modèle pour l’Eglise dans une société pluraliste » in MichelSommer (dir.), La sagesse de la croix. Impulsions à partir de l’œuvre de John Howard Yoder (Charols: Excelsis, 2007) 64-89.
    [Google Scholar]
  50. Zorn, Jean-François, « La contextualisation: un concept théologique ? », Revue d’histoire et de philosophie religieuses77.2 (1997) 171-189.
    [Google Scholar]
/content/journals/10.5117/EJT2022.1.004.GANT
Loading
/content/journals/10.5117/EJT2022.1.004.GANT
Loading

Data & Media loading...

This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error