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European Journal of Theology - Volume 28, Issue 2, 2020
Volume 28, Issue 2, 2020
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The Cultural Capital of this World and Paul’s Theology of New Creation: Paul’s Gospel and Greek Paideia
By Klaus VibeZusammenfassung
Paulus erläutert niemals seine Ansicht über das griechische Konzept von paideia. Gleichwohl vertritt die jüngere Forschung nicht nur die Auffassung, dass die Vorstellung des griechischen paideia eine vorrangige Stellung in der griechisch-römischen Welt hatte, sondern zeichnet auch Paulus als Fürsprecher einer besonderen Art von christlicher paideia. Dies wirft Fragen zur Art der Beziehung zwischen dem Evangelium des Paulus und paideia auf. Die gegenwärtige Forschung stellt auch heraus, dass es einen Konflikt zwischen den Wertvorstellungen von paideia und jenen der Evangeliumsbotschaft von Paulus gegeben hatte. Dabei wird zuweilen eingeräumt, dass es schwierig ist festzulegen, wie die ethischen Wertvorstellungen von Paulus sich von jenen in seinem kulturellen Kontext unterscheiden. Mitunter wird auch die Grundlage für einen Ruf nach einer Werteumkehr in Frage gestellt, wie sie im Denken von Paulus bisher identifiziert worden ist.
Dieser Artikel vertritt die Auffassung, dass Vertreter des griechischen Konzeptes von paideia eine Unterscheidung zwischen einer gebildeten und einer ungebildeten Bevölkerungsschicht zu etablieren suchten in der Annahme, das nur die gebildete Elite moralisch qualifiziert war, ein politisches Amt zu bekleiden. Somit stellt paideia eine Art kulturelles Kapital dar, welches die gebildete Elite dazu benutzt hatte, ihre eigene, überlegene Position zu rechtfertigen. Dem entgegen erläutert Paulus in Galater 6:14- 16, dass er der Welt gekreuzigt ist und dass weder die Beschneidung noch das Unbeschnittensein irgendetwas gelten; eine neue Schöpfung zu sein ist alles, was zählt. Gemäß dem Gegner von Paulus in Galatien stellt die Beschneidung eine andere Form von kulturellem Kapital dar, was die Unterscheidung zwischen Beschnittenen und Unbeschnittenen rechtfertigt. Allerdings hat Paulus zufolge das Christusereignis die Bedeutung dieser Unterscheidung dramatisch reduziert. Ebenso hat sich, gemäß Paulus, der Wert des griechischen paideia – und somit die Unterscheidung zwischen Gebildeten und Ungebildeten – in Nichts aufgelöst; das Christusereignis hat die vom Konzept paideia vertretene Weisheit über den Haufen geworfen und damit die Grundlage für dessen Statusanspruch hinweggenommen.
Summary
Paul never accounts for his views on Greek paideia. Nonetheless, recent research has not only argued that Greek paideia held a prominent position in the ancient Graeco-Roman world but also pictured Paul as an advocate of a specific form of Christian paideia. This raises questions about the nature of the relationship between Paul’s gospel and paideia. Recent research has also stressed that there was a conflict between the values of paideia and those of Paul’s gospel message, sometimes recognising that it can be difficult to specify how Paul’s ethical values differ from those of his cultural context, and sometimes questioning the basis of the call for a reversal of values that has been identified in Paul’s thinking.
This article argues that advocates of Greek paideia sought to establish a distinction between the educated and the uneducated, presuming that only the educated elite was morally qualified to hold political office. Thus, paideia represents a kind of cultural capital that was used by the educated elite to justify their own superior position. However, in Galatians 6:14-15 Paul explains that he has been crucified to the world and that neither circumcision nor uncircumcision counts for anything; being a new creation is all that matters. Circumcision represents another kind of cultural capital that, according to Paul’s opponents in Galatia, justifies the distinction between circumcised and uncircumcised. However, according to Paul, the Christ-event has dramatically reduced the importance of this distinction. Similarly, according to him, the significance of Greek paideia – and hence of the distinction between educated and uneducated - has been reduced to nothing; the Christ-event has overturned the wisdom represented by paideia and thus removed the basis for its claim to status.
Résumé
Paul n’expose nulle part son point de vue sur la notion grecque de païdeia. Pourtant, la recherche récente a montré que c’était là une notion importante dans le monde gréco-romain ancien et que Paul préconisait une forme spécifique de païdeia chrétienne. Ce qui pose la question du rapport entre la païdeia et l’Évangile prêché par Paul. La recherche récente a aussi montré que les valeurs du message de l’Évangile paulinien entraient en conflit avec les valeurs associées à la notion de païdeia : on reconnaît parfois qu’il peut être difficile de préciser en quoi les valeurs éthiques de Paul diffèrent de celle de son contexte culturel, et l’on s’interroge parfois sur la base sur laquelle repose l’appel à un renversement des valeurs que l’on repère dans la pensée de Paul.
L’auteur souligne que les défenseurs de la notion grecque de païdeia visaient à distinguer les gens éduqués des autres, en présumant que seuls ceux qui faisaient partie de l’élite éduquée étaient moralement qualifiés pour assumer une fonction politique. Ainsi, la païdeia représentait une sorte de capital culturel servant à l’élite éduquée de justification pour leur position sociale supérieure. Mais en Galates 6.14-15, Paul déclare qu’il a été crucifié pour le monde et que ni la circoncision ni l’incirconcision n’ont d’importance ; tout ce qui compte est d’être une nouvelle création. La circoncision représentait un autre type de capital culturel qui justifiait, aux yeux des adversaires de l’apôtre, la distinction entre circoncis et incirconcis. Mais pour Paul, l’événement Jésus-Christ a radicalement réduit l’importance de cette distinction. De même aussi, selon lui, l’importance de la païdeia, et donc de la distinction entre éduqué et non éduqué, a été réduite à néant : l’événement Jésus- Christ a renversé la sagesse que représente la païdeia et ôté tout fondement à la revendication d’un statut particulier sur cette base.
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‘… so dass ihr ein Vorbild geworden seid für alle Gläubigen in Makedonien und Achaia’: Übergemeindliche Verbindungen im 1Thessalonicherbrief
More LessZusammenfassung
Dieser Aufsatz untersucht in zwei Teilen die direkten und indirekten Hinweise auf übergemeindliche Verbindungen im 1Thessalonicherbrief. Der erste Teil erschien in dieser Zeitschrift in April 2019. Im zweiten Teil dieses Aufsatzes werden die Vorkommen übergemeindlicher Verbindungen im 1Thessalonicher 2,17–5,26 behandelt. In diesem Abschnitt des Briefs erscheinen diese Verbindungen insbesondere als Ausdruck intensiver persönlicher Beziehungen zwischen Autoren und Empfängern, als Grundlage gegenseitiger Fürbitte und in der Fürsorge für andere Christen. Nach einer Zusammenfassung werden abschließend die unterschiedlichen Implikationen dieser Verbindungen für die neutestamentliche Wissenschaft und für die kirchliche Praxis skizziert.
Résumé
Dans cet article, l’auteur considère les indications directes et indirectes pointant en direction des relations para-ecclésiastiques dans la première épître aux Thessaloniciens. La première partie de l’article a été publiée dans le numéro d’avril 2019 du présent journal. La seconde partie traite des relations paraecclésiastiques d’après 1 Thessaloniciens 2.17-5.26. Dans cette partie de la lettre apparaissent en particulier les relations personnelles qu’entretiennent entre eux l’auteur et ses destinataires, et qui sont à la base d’une intercession mutuelle et du souci pour d’autres chrétiens. Après un résumé, l’auteur présente en conclusion les diverses implications de ces liens pour l’étude du Nouveau Testament et des applications pour les Églises.
Summary
The present essay investigates in two parts the direct and indirect evidence for parachurch connections in the First Letter to the Thessalonians. The first part of the essay appeared in this journal in April 2019. The second part deals with parachurch relationships which occur in 1 Thessalonians 2:17–5:26. In this portion of the letter those connections emerge particularly as the expression of close personal relationships between authors and recipients, as the basis of mutual intercession and in the care for other Christians. After a summary, the article sketches in the conclusion the diverse implications of these connections for New Testament scholarship and their application at church level.
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Living with Scripture, Living in a Democracy
More LessRésumé
Les chrétiens ont souvent fait face à des tensions entre leur identité chrétienne et leur statut de citoyens d’une démocratie. Ces tensions constituent une forme particulière de l’inévitable problème fondamental que rencontrent les chrétiens dans toute société au sein de laquelle ils vivent. À la suite de Saint Augustin, on peut exprimer cela en terme de la difficulté à articuler la double appartenance, à la cité de Dieu d’une part et à la « cité des hommes » de l’autre. En dépit de ces tensions, et en vertu de la providence divine, la participation des chrétiens peut aussi contribuer à des bénédictions temporaires pour la société à laquelle ils appartiennent. L’histoire du monde occidental en fournit bien des exemples, dont fait partie l’émergence même des démocraties. Dans le contexte postchrétien actuel, ces fruits historiques de l’influence chrétienne sont souvent dissociés de leurs racines et deviennent par conséquent instables, ou sont contrecarrés par des difficultés, voire des impasses. Ayant conservé leurs racines, les chrétiens peuvent souvent clarifier les choses et proposer des solutions. La contribution chrétienne peut s’avérer fructueuse, par exemple dans le contexte contemporain de l’opposition entre la version libérale de la démocratie de l’Europe occidentale et la version non libérale de l’Europe de l’Est. L’auteur conclut en mentionnant cinq points devant retenir l’attention concernant la participation de chrétiens à la vie d’une démocratie : il s’agit de rester attaché à l’Église qui constitue la communauté politique du Royaume à venir, de considérer l’identification à un organe politique terrestre comme demeurant secondaire, de promouvoir des activités au bénéfice de la société depuis le sein de l’Église, de tenir compte du fait que les objectifs moraux dans le contexte de la société doivent être différents de ceux que l’on adopte dans le contexte de l’Église, et de demeurer fidèle à un style de vie prophétique par la parole et les actes.
Summary
Christians have traditionally experienced tensions between their Christian identity and their citizenship in a democracy. This tension is a special variant of the inevitable underlying classical challenge for Christians in all societies where they live. Following Augustine, this can be expressed as the challenge to combine the dual citizenships of the city of God and the ‘city of man’. Despite such tensions, under God’s providence the participation of Christians can also lead to temporary blessings for their societies. Western history provides many examples of this, the development of democracy being one of them. In the current post-Christian context these historical fruits of Christian influence have often become detached from their roots and therefore become unstable or burdened by difficulties and even deadlocks. Being still connected to that root, Christians can often provide clarification and contribute to solutions. This Christian contribution can be made fruitful, for example, in the contemporary clash between Western European liberal and Eastern European illiberal versions of democracy. The article concludes with five points of attention for Christian participation in a democracy: staying anchored in the Church as the political community of the future kingdom, considering earthly political identifications as secondary, developing public grass roots activities from within the Church, realising that moral aims in the context of society have to be different from those in the context of the Church, and remaining faithful to a prophetic lifestyle in word and deed.
Zusammenfassung
Christen erleben für gewöhnlich Spannungen zwischen ihrer Identität als Christ und als Staatsbürger in einer Demokratie. Diese Spannung stellt eine besondere Variante der unvermeidlichen klassischen Herausforderung dar, der Christen in jeglicher Gesellschaftsform begegnen. Gemäß Augustinus mag sich dies in der Schwierigkeit ausdrücken, die doppelte Staatsbürgerschaft in der „Stadt Gottes“ und der „Stadt der Menschen“ miteinander zu vereinen. Trotz derartiger Spannungen kann durch die Vorsehung Gottes auch der Einfluss von Christen zu vorübergehenden Segnungen für ihre Gesellschaft führen. Die westliche Geschichte liefert viele Beispiele hierfür, und die Entwicklung der Demokratie ist nur eines davon. Im gegenwärtigen nachchristlichen Kontext haben sich diese historisch gewachsenen Ergebnisse christlichen Einflusses häufig von ihren Wurzeln gelöst und wurden daher unstabil oder von Schwierigkeiten und sogar Blockaden überfrachtet. Solange Christen immer noch mit diesen Wurzeln verbunden sind, sind sie oftmals in der Lage, für eine Klärung von Situationen zu sorgen und zu Lösungen beizutragen. Dieser christliche Einfluss kann zum Beispiel im gegenwärtigen Konflikt zwischen liberalen westeuropäischen und illiberalen osteuropäischen Formen von Demokratie genutzt werden. Der Artikel schließt mit fünf Punkten, die für den Beitrag von Christen in einer Demokratie zu berücksichtigen sind: Christen bleiben in der Gemeinde als der politischen Gemeinschaft des künftigen Reiches Gottes verhaftet, säkulare politische Zuordnungen werden als sekundär betrachtet, öffentliche Basisaktivitäten werden aus der Gemeinde heraus entwickelt, in der Einsicht, dass sich ethische Zielsetzungen im gesellschaftlichen Kontext von jenen im Gemeindekontext unterscheiden müssen und unter der Voraussetzung, dass Christen einem prophetischen Lebensstil in Wort und Tat treu bleiben.
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Discussions About Water Baptism in West and East
More LessSummary
This article analyses the emergence of new liturgical thinking in the Baptist movement, especially in the Slavic Baptist churches, in the context of the worldwide liturgical renewal. The author points to British Baptist sacramentalism, to ‘A Manifesto for Baptist Communities’ in North America, criticising these movements, and then to the comparable discussion in the Slavic churches after the collapse of the Soviet Union. Particular emphasis is put on water baptism, as a test case showing different theological approaches to understanding God’s presence in the liturgy. The article considers the discussion on the understanding of baptism in the journal Theological Reflections and concludes that the question of what saves – faith, repentance or baptism – is incorrect because it does not take into account the integrity of the process of salvation shown in the Bible.
Résumé
L’auteur analyse les nouvelles conceptions liturgiques au sein de la mouvance baptiste, plus particulièrement dans les Églises baptistes slaves, et ce dans le contexte d’un renouveau liturgique mondial. Il fait état du sacramentalisme baptiste britannique, du « manifeste pour les communautés baptistes » en Amérique du nord, critique ces mouvements, puis considère les tendances comparables dans les Églises slaves suite à la chute de l’Union soviétique. Il considère en particulier le baptême d’eau comme un cas type permettant de mettre en lumière des approches théologiques diverses à propos de la présence de Dieu lors de la pratique liturgique. Il considère le traitement du baptême dans le journal intitulé Theological Reflections et conclut que la question de savoir si c’est la foi, la repentance ou le baptême qui sauve est inappropriée parce qu’elle ne prend pas en compte la globalité du processus de salut tel qu’il apparaît dans la Bible.
Zusammenfassung
Der vorliegende Artikel analysiert ein neues liturgisches Denken, das unter den Baptisten Raum gewinnt, insbesondere in den slawischen Baptistengemeinden, und zwar im Rahmen der weltweiten liturgischen Erneuerungsbewegung. Der Autor verweist auf Sakramentalismus bei den britischen Baptisten sowie auf „Ein Manifest für Baptistische Gemeinden“ in Nordamerika und unterzieht diese Bewegungen einer kritischen Betrachtung. Dann wendet er sich einer ähnlichen Diskussion in den slawischen Kirchen und Gemeinden nach dem Zusammenbruch der Sowjetunion zu. Er legt einen besonderen Schwerpunkt auf die Wassertaufe als Testfall und zeigt unterschiedliche theologische Ansätze auf, die Gegenwart Gottes in der Liturgie zu begreifen. Der Artikel berücksichtigt die Diskussion über das Verständnis von Taufe in der Zeitschrift Theological Reflections und zieht die Schlussfolgerung, dass die Frage nach dem, was rettet – Glaube, Buße oder Taufe – unzutreffend ist, weil sie nicht den gesamten Erlösungsprozess wie in der Bibel aufgezeigt berücksichtigt.
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Laudato Si’ and the Environmental Imperative: a Compelling Theology for our Times?
More LessRésumé
L’encyclique papale Laudato Si’ traite de questions environnementales en proposant une synthèse de la foi et de la raison. Prenant en compte la variété des réactions à cette encyclique, l’auteur vise à adopter une approche indépendante de celle-ci. Après un exposé de sa synthèse, il avance qu’elle n’est pas pleinement convaincante parce qu’elle ne prend pas suffisamment en compte les objections rationnelles qui sont opposées à la vision chrétienne de la création et de l’eschatologie. Ce défaut affaiblit l’argumentation de l’encyclique. L’auteur met aussi en question l’usage insistant, dans l’encyclique, de la personnification pour décrire le monde, et sa tendance panenthéiste. On peut estimer et vouloir prendre soin du monde naturel sans décrire la relation de Dieu au monde dans les termes de Laudate Si’. Ces critiques viennent cependant dans un contexte de chaude appréciation du contenu de l’encyclique et d’une exhortation à prendre au sérieux l’exemple personnel de François d’Assise.
Summary
The Papal Encyclical Laudato Si’ approaches environmental questions by offering a synthesis of faith and reason. Acknowledging the range of responses which Laudato Si’ has received, this article tries to adopt an independent approach to the encyclical. After describing the synthesis, it argues that it is not entirely persuasive because the encyclical does not show enough awareness of rational objections that are brought against the Christian understanding of creation and of eschatology. This weakens the argument of the encyclical on its own terms. The article also raises questions about both Laudato Si’s emphasis on personified language to describe the world and its panentheism. We can value and care for the natural world without describing the relationship of God to the world in the terms of Laudato Si’. However, these criticisms are placed in a context of warm appreciation for the encyclical and an exhortation for us to take the personal example of Francis of Assisi seriously.
Zusammenfassung
Die päpstliche Enzyklika Laudato Si’ befasst sich mit Umweltfragen und bietet dabei eine Synthese von Glaube und Vernunft. Der vorliegende Artikel nimmt das weite Spektrum von Antworten wahr, welche Laudato Si’ hervorgerufen hat, doch er versucht, einen unabhängigen Ansatz im Blick auf die Enzyklika zu vertreten. Nach einer Beschreibung der obigen Synthese argumentiert er, dass diese nicht gänzlich überzeugt, weil die Enzyklika die rationalen Erwiderungen nicht ausreichend wahrnimmt, die dem christlichen Verständnis von Schöpfung und Eschatologie entgegengesetzt werden. Dadurch entkräftet die Enzyklika ihre eigene Argumentation. Der Artikel wirft des weiteren Fragen auf sowohl zum Schwerpunkt, den Laudato Si‘ auf eine personifizierte Sprache legt, mit der sie die Welt beschreibt, als auch zu ihrem Panentheismus. Wir können die natürliche Welt wertschätzen und Sorge für sie tragen, ohne dass wir die Beziehung Gottes zu dieser Welt mit den Worten von Laudato Si‘ beschreiben müssen. Gleichwohl ist diese Kritik eingebettet in eine wohlwollende Wertschätzung der Enzyklika und die gleichzeitige Ermahnung an uns, das persönliche Vorbild von Franz von Assisi ernst zu nehmen.
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The Nature of Disease as a Pastoral Key. A Theological Reflection
By Jana HradováSummary
Do disease and suffering, in their deepest essence, represent blessings? Are they allowed or even intended by God? Are they, primarily, a test of faith and a cryptogram which needs to be decoded and responded to, or does their presence rather obscure the true nature of salvation? Specific ways of thinking about diseases, such as those of Smolík, MacNutt, Grün, Dufner and others, substantially influence the objectives and methods of pastoral work. In addition to some relevant biblical texts, this article deals with considerations of how the burden of suffering can be shared with other people, how the disappointed expectation of healing can be coped with, and how the goodness of God can be perceived in this context. The author gives the advice to enter the area of trust, because it is trust which primarily changes the very perception and experience of the reality, as it provides a new view of Christ, part of which is also healing by God’s grace. For this reason, the service of healing is a common part of life in the Christian community, not merely a memory of the practice in the Early Church or even an unexpected and completely surprising manifestation of the Spirit of God.
Zusammenfassung
Stellen Krankheit und Leiden in ihrem tiefsten Wesen wirklich Segnungen dar? Sind sie von Gott zugelassen oder gar beabsichtigt? Verkörpern sie allem voran eine Glaubensprüfung und einen Geheimcode, der zu entschlüsseln und zu beantworten ist? Oder verdunkelt ihre Anwesenheit eher das, was Erlösung in ihrem eigentlichen Wesen ausmacht? Unterschiedliche Denkweisen über Krankheit, wie jene von Smolík, MacNutt, Grün, Dufner und anderen, beeinflussen ganz wesentlich die Ziele und Methoden pastoraler Arbeit. Der Artikel stellt einige relevante Bibeltexte zur Verfügung; zusätzlich denkt er darüber nach, wie die Last von Leiden mit anderen Menschen geteilt werden, wie man mit enttäuschten Heilungserwartungen umgehen und wie die Güte Gottes darin wahrgenommen werden kann. Die Autorin rät dazu, in den Raum des Vertrauens hineinzugehen, denn gerade Vertrauen verändert vor allem die Wahrnehmung und das Erleben von Realität, weil es eine neue Sicht auf Christus gewährt; und dazu gehört auch Heilung durch die Gnade Gottes. Aus diesem Grund ist der Heilungsdienst ein ganz normaler Teil im Leben der christlichen Gemeinde und eben nicht nur eine Erinnerung an die Praxis in der Urgemeinde oder gar eine unerwartete und völlig überraschende Manifestation des Geistes Gottes.
Résumé
La maladie et la souffrance sont-elles par essence source de bénédiction ? Sont-elles permises, ou même voulues par Dieu ? Sont-elles principalement une mise à l’épreuve de la foi et un cryptogramme appelant un décodage et une réponse, ou bien leur présence obscurcit-elle la véritable nature du salut ? La manière particulière dont on considère les maladies a des incidences importantes sur les objectifs et les approches du ministère pastoral. Prêtant attention à certains textes bibliques pertinents, l’auteur considère comment le fardeau de la souffrance peut être porté avec d’autres personnes, comment on peut faire face à l’attente de guérison déçue, et comment la bonté de Dieu peut être perçue dans un tel contexte. Elle conseille d’adopter un état d’esprit confiant, car c’est la confiance qui change principalement la perception et l’expérience de la réalité, en conduisant à une nouvelle manière de voir Christ, qui, en partie, procure aussi une certaine guérison par la grâce divine. C’est pourquoi le ministère de guérison fait communément partie de la vie de la communauté chrétienne et ne se réduit pas au simple souvenir de la pratique de l’Église primitive, ou ne constitue pas une manifestation de l’Esprit de Dieu inattendue et totalement surprenante.
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In a Mission of Convivence – Evangelicals Work for Unity in Europe
More LessZusammenfassung
Europa ist ein geteiltes Haus. In politischer, kultureller und sogar religiöser Hinsicht finden sich Europäer häufig in konträren Lagern wieder. Evangelikale Christen in Europa tragen zu dieser Vielfalt und sogar zu den damit verbundenen Spannungen bei. Nichtsdestoweniger sind sie berufen, die Einheit untereinander zu wahren und sich in einem Dienst der Versöhnung in ihren jeweiligen Nationen zu engagieren. Der Auftrag der europäischen evangelikalen Kirchen muss eine Verpflichtung zu einer Berufung zum Zusammenleben beinhalten. Der vorliegende Artikel erläutert sowohl die Herausforderung der bestehenden Vielfalt als auch die Verpflichtung zu einer Berufung zum Zusammenleben. Biblische und theologische Argumente unterstreichen diese Berufung der Gemeinde, ein Instrument von Veränderung in ihrem eigenen Umfeld zu sein wie auch in der Nation und sogar auf dem europäischen Kontinent.
Summary
Europe is a divided house. Politically, culturally and even religiously Europeans often find themselves in opposite camps. European evangelical Christians add to this diversity and even to the tensions. Yet they are called to unity among themselves and to a ministry of reconciliation in their respective nations. The mission of European evangelical churches must include a commitment to a mission of convivence. Both the challenge of diversity and the commitment to a mission of convivence are defined and discussed in this article. Biblical and theological arguments underline this call for the Church to be an agent of transformation in its particular context as well as in the nation and even on the continent of Europe.
Résumé
L’Europe est une maison divisée. Politiquement, culturellement, et même religieusement, les Européens se trouvent souvent dans des camps opposés. Les chrétiens évangéliques européens ajoutent à cette diversité et même aux tensions que cela crée. Ils sont pourtant appelés à l’unité entre eux, ainsi qu’à un ministère de réconciliation au sein de leurs nations respectives. La mission des Églises évangéliques européennes doit inclure un engagement à oeuvrer au vivre ensemble. L’auteur apporte des arguments bibliques et théologiques pour étayer cet appel adressé à l’Église à être un agent de transformation dans son contexte particulier, ainsi qu’au sein de la nation et même à l’échelle du continent européen.
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U-Turn if You Want to: Missional implications of Viewing Conversion as a Process
More LessZusammenfassung
Dieser Aufsatz untersucht den Bekehrungsprozess aus unterschiedlichen Perspektiven, um dessen Auswirkungen für die Praxis der Mission verständlich zu machen. Im ersten Abschnitt wird der Bekehrungsprozess einer kritischen Analyse unterzogen. Zuerst betrachtet der Verfasser die Bedeutung von Bekehrung aus evangelikaler Perspektive, dann wird die Form der Bekehrung innerhalb der christlichen Theologie und gegenwärtigen sozialwissenschaftlichen Forschung erörtert. Diese Analyse wird dann verwendet, um daran praktische Auswirkungen für die Mission der Ortsgemeinde festzumachen. Die unterbreiteten Vorschläge konzentrieren sich auf die Resultate, die für die strategischen Ziele der Gemeinde und ihren Bedarf an kontextueller Wahrnehmung relevant sind. Dies geschieht zu dem Zweck, dass die Gemeindeglieder gestärkt und ausgerüstet werden, Fürsprecher für den Glauben zu sein und für die Botschaft, die sie vertreten, sowie die Aktionen, die sie vornehmen.
Résumé
L’auteur considère le processus de conversion sous des perspectives diverses afin d’en tirer des implications pour la pratique missionnaire. Dans la première partie, il analyse de façon critique le processus de conversion. Ayant établi le sens de la conversion d’un point de vue évangélique, il considère la structure de la conversion en théologie chrétienne et dans la recherche socio-scientifique contemporaine. Cette analyse sert souvent à dégager des implications pratiques pour la mission de l’Église locale. Les propositions se concentrent alors sur les implications pour la stratégie de l’Église, la nécessité d’une prise en compte du contexte culturel afin d’équiper les membres d’Église pour défendre la foi, et sur le message proclamé et les actions mises en oeuvre.
Summary
This article examines the conversion process from multiple perspectives in order to understand its implications for the practice of mission. In the first section the conversion process is critically analysed. Having considered the meaning of conversion from an evangelical perspective, the structure of conversion within Christian theology and contemporary social-scientific research is discussed. This analysis is then used to identify specific practical implications for the mission of the local church. The proposals advanced focus on the implications for the strategy of the church, its need for contextual awareness, for empowering and equipping church members to be advocates for the faith, and the message and actions it employs.
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Mission in Central and Eastern Europe: Realities, Perspectives, Trends
More LessSummary
This book contains a large collection of papers which report on missional activities in Central and Eastern Europe, especially on initiatives based in local churches and oriented towards society. It looks across denominational lines, from Eastern Orthodox to Roman Catholic, Protestant and various neo-Protestant churches. This is a very stimulating volume which discusses a much-neglected area in Europe from the perspective of missionary practice, presenting old and new forms of mission, as well as ways forward. It is one of the few publications that addresses aspects of mission in this part of Europe, and presents valuable reading for mission agencies, seminaries and churches.
The book contains contributions by more than thirty authors and has sections on reasons for mission; the Orthodox and mission; the Catholics and mission; ecumenical mission; mission in Romania; immigrants, churches, dialogue; theological education as mission; and dialogue, public sphere and mission.
Résumé
Cet ouvrage contient un ensemble de nombreux essais relatant l’activité missionnelle en Europe centrale et en Europe de l’Est, et faisant état plus particulièrement d’initiatives à partir d’Églises locales et orientées vers la société. Il considère ce qui se fait dans des dénominations très diverses, allant des Églises orientales orthodoxes aux communautés catholiques romaines en passant par les Églises protestantes et néo-protestantes. L’ouvrage est très stimulant et aborde un domaine très négligé en Europe sous l’angle de la pratique missionnaire, en présentant des formes anciennes et nouvelles d’activité missionnaire et en proposant des pistes pour l’avenir. C’est l’une des rares publications traitant des aspects de l’entreprise missionnaire en Europe, et son apport est utile pour les sociétés missionnaires, les facultés de théologie et les Églises.
Plus de trente auteurs ont contribué à cet ouvrage qui comporte des sections sur : les raisons de l’oeuvre missionnaire, les chrétiens orthodoxes et la mission, les catholiques et la mission, la mission oecuménique, la mission en Roumanie, les Églises et les immigrés, l’aspect missionnaire de la formation théologique, la mission et l’espace public.
Zusammenfassung
Dieses Buch enthält eine umfangreiche Sammlung von Vorträgen über Missionsaktivitäten in Zentralund Osteuropa, die vor allem auf die Initiativen von Ortsgemeinden zurückgehen und auf die Gesellschaft abzielen. Es weitet den Horizont über die Grenzen von Denominationen hinaus, von den orthodoxen Kirchen Osteuropas bis zur römisch-katholischen Kirche, zu den protestantischen Kirchen und den neoprotestantischen Freikirchen. Dieser ausnehmend inspirierende Band erörtert einen in Europa sehr vernachlässigten Bereich aus der Perspektive missionarischer Praxis; er behandelt traditionelle und neuere Formen von Mission sowie mögliche Wege in die Zukunft. Dabei handelt es sich um eine von wenigen Veröffentlichungen, die sich mit Aspekten von Mission in diesem Teil Europas befassen und wertvollen Lesestoff für Missionsgesellschaften, Ausbildungsstätten und Gemeinden bieten.
Das Werk enthält Beiträge von mehr als dreißig Autoren und Abschnitte über Motive und Ziele von Mission, Orthodoxe und Mission, Katholiken und Mission sowie über ökumenische Mission; es befasst sich mit Mission in Rumänien, Immigranten, Gemeinden und Dialog; es reflektiert über theologische Ausbildung als Mission und über Dialog, den öffentlichen Raum und Mission.
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Church Planting in the Secular West. Learning from the European Experience
By Hannes WiherSummary
The Dutch missiologist and church planter Stefan Paas has written an excellent book which will be of great benefit to theologians and practitioners alike. He provides an overview over the biblical material on church planting as well as its history, but the focus of the book is practical. The Church Growth Theory is among the models which are discussed critically. The book concludes with a theological defence of church planting in Europe in our time. This comprehensive book by a very knowledgeable ‘reflective practitioner’ is well researched and documented.
Résumé
Stefan Paas, missiologue et implanteur d’Église hollandais, a rédigé un livre excellent qui bénéficiera grandement aux théologiens et aux praticiens. Il présente l’enseignement biblique sur l’implantation d’Église et retrace l’histoire de l’implantation d’Église, mais son apport est surtout pratique. La théorie de la croissance d’Église fait partie des modèles qu’il évalue de manière critique. Il conclut avec une apologie théologique de l’implantation d’Église en Europe en notre temps. Cet ouvrage repose sur une documentation fournie et un bon travail de recherche et de réflexion.
Zusammenfassung
Der niederländische Missionswissenschaftler und Gemeindegründer Stefan Paas hat ein ausgezeichnetes Buch geschrieben, von dem Wissenschaftler und Praktiker gleichermaßen profitieren können. Er bietet zwar einen Überblick über das biblische Material zu Gemeindegründung wie auch deren Geschichte, doch der Schwerpunkt des Buches ist praktischer Natur. Die Gemeindewachstumstheorie zählt zu den Modellen, die hier kritisch erörtert werden. Das Buch schließt mit einer theologischen Rechtfertigung von Gemeindegründung im gegenwärtigen Europa. Dieses umfangreiche Werk von einem ausgesprochen wohlinformierten „reflektierender Praktiker“ bezeugt eine fundierte Forschung und Dokumentation.
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Zwischen Babel und Jerusalem: Aspekte von Sprache und Übersetzung
More LessSummary
In eleven interdisciplinary contributions (four of them original ones) this volume offers a critique of dynamic-equivalent Bible translations. Theologians, philosophers and literary translators emphasise the significance of the Luther Bible. The concern for furthering knowledge and use of the Bible is obvious, but not all the viewpoints which are brought forward are convincing. A non-European missiological perspective is lacking.
Résumé
Cet ouvrage contient onze contributions interdisciplinaires critiquant les traductions bibliques basées sur le principe de l’équivalence dynamique. Des théologiens, des philosophes et des traducteurs littéraires soulignent l’importance de la Bible de Luther. Le souci de promouvoir la connaissance biblique et l’usage de la Bible est évident, mais toutes les propositions avancées ne sont pas convaincantes. Une perspective missiologique non-européenne fait ici défaut.
Zusammenfassung
Der Sammelband präsentiert in elf interdisziplinären Beiträgen (davon vier Originalbeiträge) eine Kritik dynamisch-äquivalenter Bibelübersetzungen. Theologen, Philosophen und Literaturübersetzer heben die Bedeutung der Lutherbibel hervor. Das Anliegen, Bibelkenntnis und -gebrauch zu fördern, wird deutlich, doch nicht alle vorgetragenen Thesen sind überzeugend. Eine außereuropäische missiologische Perspektive fehlt.
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God’s Mediators: A biblical theology of priesthood
More LessSummary
Malone’s book provides an overview over themes of individual and corporate priesthood throughout the Bible. Malone believes that a biblical theology of priesthood will help to develop our contemporary understanding of doxology as well as our evangelism. In emphasising the concept of priests as mediators throughout history, he reaches the conclusion that contemporary religious leaders act more like communicative mediators, heralding the good news of God’s reconciliation, but that they may not necessarily be conciliation mediators in the historical sense.
RÉSUMÉ
Ce livre présente l’enseignement de l’ensemble de la Bible sur le thème du sacerdoce individuel et communautaire. Malone pense qu’une théologie biblique du sacerdoce permettra d’enrichir notre conception contemporaine de la doxologie et de l’évangélisation. En insistant sur le rôle de médiateur des prêtres tout au long de l’histoire, il parvient à la conclusion que les dirigeants religieux contemporains se comportent davantage comme des médiateurs de communication, proclamant la bonne nouvelle de l’oeuvre réconciliatrice de Dieu, mais qu’ils n’assument pas nécessairement le rôle de médiateurs de conciliation au sens historique.
Zusammenfassung
Malones Buch bietet einen gesamtbiblischen Überblick über den Themenbereich individuelle und korporative Priesterschaft. Der Autor ist der Ansicht, dass eine gesamtbiblische Theologie über Priesterschaft uns helfen wird, ein zeitgemäßes Verständnis für Doxologie wie auch für Evangelisation zu entwickeln. Er betont das Konzept von Priestern als Mediatoren durch die Geschichte hindurch und kommt zu der Schlussfolgerung, dass moderne geistliche Leiter eher wie kommunikative Mediatoren handeln, welche die gute Nachricht von der Versöhnung Gottes kommunizieren, doch dass sie nicht notwendigerweise Mediatoren der Versöhnung im historischen Sinne sind.
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Learning Messiah: Israel and the Nations: Learning to Read God’s Way Anew
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This book offers an alternative for supersessionism and its challenge requires a response. The oddsounding title Learning Messiah was chosen to convey the author’s position as still on a journey of discovery about how to read the Bible in the light of God’s unending call and commitment to Israel. The book has three parts which cover the Old Testament, the New Testament, and ‘Living in a “New” Canonical Narrative’. The author’s purpose is not exegetical, but many readers will want proof that transcends proof-texting.
RÉSUMÉ
L’auteur offre ici une autre position que le supersessionisme et son point de vue appelle une réponse. Le titre étrange, Learning Messiah, vise à présenter la position de l’auteur comme se situant encore au cours d’un voyage pour découvrir comment lire la Bible à la lumière de l’appel irrévocable d’Israël par Dieu et de l’engagement divin en faveur d’Israël. L’ouvrage comporte trois parties, consacrées respectivement à l’Ancien Testament, au Nouveau Testament et à « la vie dans une nouvelle narration canonique ». L’approche de l’auteur n’est pas exégétique, mais de nombreux lecteurs resteront en manque de preuves allant audelà de la simple citation de textes.
Zusammenfassung
Das vorliegende Buch bietet eine Alternative zur Erfüllungs- oder Ersatztheologie, deren Herausforderung nach einer Antwort verlangt. Der seltsam anmutende Titel De Messias leren (den Messias lernen) wurde gewählt, um die Position des Autors zu erläutern, der sich noch auf einer Entdeckungsreise befindet; die Reise geht darüber, wie die Bibel im Licht von Gottes fortwährender Berufung Israels und seiner Verpflichtung seinem Volk gegenüber gelesen werden soll. Das Buch hat drei Teile, die das Alte Testament, das Neue Testament sowie das „Leben in einer ‚neuen‘ kanonischen Narrative“ umfassen. Ziel und Zweck des Autors ist nicht die Exegese, doch nicht wenige Leser werden Belege haben wollen, der über die Vorlage von Beweistexten hinausgehen.
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Invitation to the New Testament: First Things (second edn)
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In this attractive and lavishly illustrated introduction to the New Testament, Ben Witherington, a senior evangelical scholar from the United States, provides an excellent survey of the New Testament and the scholarly debates it has engendered. This handbook is a masterpiece of clarity and addresses not only most of the traditional issues and questions of New Testament introduction, but also many of the currently disputed issues which are at the forefront primarily of North American New Testament scholarship and are also crucial to readers elsewhere. Warmly recommended for students and their instructors.
RÉSUMÉ
On a là une introduction au Nouveau Testament attrayante et bien illustrée. Ben Witherington, spécialiste évangélique américain, fait ici une excellente présentation du Nouveau Testament et des débats académiques qu’il a suscités. Ce manuel brille par sa clarté. Il traite non seulement des sujets traditionnellement abordés dans les ouvrages d’introduction au Nouveau Testament, mais aussi de nombreuses questions débattues sur le devant de la scène académique nord-américaine et qui sont aussi importantes pour les lecteurs d’autres parties du monde. Cet ouvrage est chaudement recommandé aux étudiants et à leurs enseignants.
Zusammenfassung
In dieser ansprechenden und großzügig illustrierten Einleitung in das Neue Testament gibt Ben Witherington, ein etablierter evangelikaler Theologe aus den Vereinigten Staaten, einen ausgezeichneten Überblick über das Neue Testament und die damit verbundene wissenschaftliche Diskussion. Dieses Handbuch ist ein Meisterwerk an Klarheit und behandelt die meisten herkömmlichen Anliegen und Fragen der Einleitung in das Neue Testament; darüber hinaus wendet es sich auch vielen der gegenwärtig diskutierten Themen zu, die vor allem für nordamerikanische Neutestamentler im Vordergrund stehen, aber auch für Leser anderswo von entscheidender Bedeutung sind. Das Buch ist Studenten und ihren Dozenten wärmstens zu empfehlen.
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Mark Through Old Testament Eyes Through Old Testament Eyes New Testament Commentaries
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This first commentary in a new, non-technical series is a very helpful contribution on the Gospel of Mark. Rather than engaging in discussion with other authors, LePeau interprets the text of the Gospel, but his emphasis is heavily on the influence of the Old Testament and on discipleship. For that reason the books will be an excellent counterpart to a more all-round commentary.
RÉSUMÉ
Voici le premier commentaire dans une nouvelle série qui se veut non technique et c’est une contribution utile sur l’évangile de Marc. Plutôt que de discuter les opinions d’autres auteurs, Le Peau offre une interprétation du texte de l’évangile, mais en insistant fortement sur l’influence de l’Ancien Testament et sur le thème du discipulat. Ce livre sera ainsi un complément excellent à d’autres commentaires plus élaborés.
Zusammenfassung
Dieser erste Kommentar einer neuen, nicht technischen Reihe stellt einen überaus nützlichen Beitrag zum Markusevangelium dar. Statt sich in eine Diskussion mit anderen Autoren zu begeben, legt LePeau den Text des Evangeliums aus; dabei legt er den Schwerpunkt besonders auf den Einfluss des Alten Testamentes und auf Jüngerschaft. Dies macht das Buch zu einem ausgezeichneten Gegenstück zu den sonstigen eher allumfassenden Kommentaren.
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The Malady of the Christian Body: A Theological Exposition of Paul’s First Letter to the Corinthians, Volume 1; The Therapy of the Christian Body: A Theological Exposition of Paul’s First Letter to the Corinthians, Volume 2
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First Corinthians is a letter that deals with many issues concerning living in a Christian community, and therefore a promising guide for matters that concern churches today. As the title of the two-volume work indicates the body metaphor is seen as characteristic for the apostle’s vision. The authors engage in a fruitful dialogue with the letter, even though its historical background could have received more attention, just like the function of the chapters on cross and resurrection. But of course the intention of the writers was a theological commentary with ecclesiology as its centre.
RÉSUMÉ
La première épître aux Corinthiens aborde de nombreuses questions relatives à la vie d’une communauté chrétienne et constitue donc un guide prometteur pour bien des problèmes que les Églises rencontrent aujourd’hui. Comme l’indique le titre des deux volumes, la métaphore du corps est considérée comme caractéristique de la vision de l’apôtre. Les auteurs entrent en dialogue avec la lettre de manière fructueuse, même si l’on peut regretter que l’arrière-plan historique n’ait pas reçu plus d’attention, ainsi que la fonction des chapitres sur la croix et la résurrection. Mais l’intention des auteurs était de réaliser un commentaire théologique centré sur l’ecclésiologie.
Zusammenfassung
Der erste Korintherbrief befasst sich mit vielen Anliegen, die das Leben in einer christlichen Gemeinschaft betreffen, und ist daher ein verheißungsvoller Leitfaden bei Fragen, die Gemeinden von heute haben. Wie dem Titel des zweibändigen Werkes zu entnehmen ist, wird die Leibmetapher als charakteristisch für die Sicht des Apostels angesehen. Die Autoren begeben sich in einen fruchtbaren Dialog mit dem Brief, auch wenn dessen historischer Hintergrund mehr Aufmerksamkeit erhalten haben könnte; dies gilt auch für die Kapitel über Kreuz und Auferstehung, Doch natürlich lag die Absicht der Autoren in einem theologischen Kommentar mit Ekklesiologie als dessen Herzstück.
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Dictionary of Luther and the Lutheran Traditions
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This dictionary is an outstanding scholarly achievement by 182 experts in their fields. Scholars, pastors and lay-people interested in the common heritage of the Reformation will benefit from 600 easily accessible entries. The historical development of the Lutheran Reformation is addressed under rubrics such as ‘Augustinianism’, ‘Ninety-Five Theses’, ‘Luther’s Breakthrough’ and ‘Peace of Augsburg’. A number of entries explore the impact of the Lutheran movement in sixteenth-century Europe and contain compressed entries on central historical and theological themes such as ‘Pietism’, ‘Theology of the Cross’, ‘Twofold Righteousness’ and ‘Calvinism as a Second Reformation’, but also critical accounts of such topics as ‘Race/Minorities’, ‘Refugees’ and ‘Migration’. There is balanced criticism of the socalled New Perspective on Paul, and good material on Lutheran mission and evangelism. Throughout the volume, the reader encounters edifying traits interwoven into the scholarly presentation. This dictionary is a real gem.
RÉSUMÉ
Ce dictionnaire est un ouvrage académique remarquable, réalisé par 182 experts dans leur domaine. Les spécialistes, les pasteurs, et quiconque s’intéresse à l’héritage commun de la Réforme, bénéficieront des quelques six cents articles. L’histoire de la Réforme luthérienne est traitée en diverses rubriques comme l’augustinianisme, les quatrevingt quinze thèses, la rupture luthérienne, et la paix d’Augsbourg. Nombre d’articles explorent l’impact du mouvement luthérien dans l’Europe du seizième siècle et d’autres sont des condensés sur des thèmes historiques et théologiques centraux tels que le piétisme, la théologie de la croix, le calvinisme en tant que seconde réformation. L’ouvrage traite encore de sujets comme les minorités raciales et autres minorités, les réfugiés, les migrations. Il contient une présentation équilibrée de « la nouvelle perspective sur la théologie paulinienne », et un bon apport sur la mission et l’évangélisation dans le luthéranisme. Tout au long de cet ouvrage, le lecteur rencontre des apports édifiants insérés dans les exposés académiques. Ce dictionnaire est réellement une perle.
Zusammenfassung
Dieses Nachschlagewerk stellt eine herausragende wissenschaftliche Errungenschaft dar, verfasst von 182 Experten in ihrem jeweiligen Gebiet. Wissenschaftler, Pastoren und Laien, die an dem weit verbreiteten Erbe der Reformation interessiert sind, werden von den 600 leicht lesbaren Beiträgen profitieren. Die historische Entwicklung der lutherischen Reformation findet sich unter Rubriken wie „Augustinianismus“, „Fünfundneunzig Thesen“, „Luthers Durchbruch“ und „Der Friede von Augsburg“. Eine Reihe von Beiträgen erforscht den Einfluss der lutherischen Bewegung im Europa des 16. Jahrhunderts und enthält komprimierte Darstellungen zentraler historischer und theologischer Themen wie „Pietismus“, „Kreuzestheologie“, „Zweifache Gerechtigkeit“ sowie „Calvinismus als Zweite Reformation“; darüber hinaus finden sich auch kritische Berichte zu Themen wie „Rasse/Minderheiten“, „Flüchtlinge“ und „Migration“. Ferner gibt es eine ausgewogene Kritik der sogenannten Neuen Perspektive zu Paulus und hilfreiches Material zur lutherischen Mission und Evangelisation. Im gesamten Band trifft der Leser auf erbauliche Züge, die in die wissenschaftliche Darbietung hineingewoben sind. Das Lexikon ist ein wahrer Schatz.
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Johannes Rebmann: A Servant of God in Africa Before the Rise of Western Colonialism (second edn)
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Johannes Rebmann, the first European to set eyes on Mount Kilimanjaro, served as a pioneer missionary in East Africa in the mid-nineteenth century, commissioned by the Anglican Church Missionary Society. Lexicography was his main occupation, but he faced several serious challenges: theological and methodological differences with his closest colleague, colonialism and slavery, and personal health problems. The author of this book has himself served in Malawi and participated in the recent English-Chichewa dictionary. Paas uses an impressive number of primary sources, letters and archival materials to paint the picture of Rebmann, his life and work.
RÉSUMÉ
Johannes Rebmann, le premier européen à avoir contemplé le Kilimandjaro, a été un missionnaire pionnier en Afrique de l’Est au milieu du dix-neuvième siècle, envoyé par la société missionnaire de l’Église anglicane. Il s’est principalement consacré à un travail lexicographique, mais il a dû faire face à diverses difficultés sérieuses : des différences d’ordre théologique et méthodologique avec ses plus proches collègues, le colonialisme et l’esclavage, ainsi que des problèmes de santé. L’auteur de cet ouvrage a lui-même servi au Malawi et a participé à l’élaboration du récent dictionnaire Anglais-Chichewa. Paas a consulté un nombre impressionnant de sources de première main, de lettres et d’archives pour dresser le portrait de Rebmann et présenter sa vie et son oeuvre.
Zusammenfassung
Johannes Rebmann, der erste Europäer der jemals den Kilimandscharo erblickt hatte, diente in der Mitte des 19. Jahrhunderts als Pioniermissionar in Ostafrika; er war ausgesandt von der Missionsgesellschaft der anglikanischen Kirche. Seine Hauptbeschäftigung war die Lexikographie, aber darüber hinaus wurde er mit diversen ernstlichen Herausforderungen konfrontiert: Es gab Unstimmigkeiten zwischen ihm und seinem engsten Mitarbeiter über theologische Ansätze und die Methodik ihrer Arbeit, er befand sich in einem Umfeld von Kolonialismus und Sklaverei, und er geriet persönlich in gesundheitliche Schwierigkeiten. Der Autor dieses Buches hat selbst in Malawi Dienst getan und an dem unlängst erschienenen Wörterbuch auf Englisch-Chichewa mitgearbeitet. Paas verwendet eine bemerkenswerte Zahl an Primärquellen, Briefen und Archivmaterial, um ein Bild von Rebmann, seinem Leben und Werk zu zeichnen.
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Christian Dogmatics: An Introduction
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This much-welcomed one-volume theology is the English translation of the well-received original Dutch, Christelijke dogmatiek: Een inleiding (2012). Although thoroughly Reformed in tradition, the authors invite dialogue while providing varied and fresh insights across multiple ecclesiological and doctrinal perspectives. Intended as an introduction, it remains a grand, comprehensive textbook, is pedagogically focused, and covers every subject within the field of systematic theology.
RÉSUMÉ
Voici la traduction anglaise de cette théologie systématique en un volume dont l’original hollandais, Christelijke dogmatiek: Een Inleiding (2012), a été bien accueilli. Les auteurs, de tradition foncièrement réformée, stimulent la réflexion en apportant des remarques nouvelles et variées à propos de multiples aspects ecclésiologiques et doctrinaux. Conçu comme une introduction, l’ouvrage demeure un grand manuel complet, couvrant de manière pédagogique l’ensemble des sujets de théologie systématique.
Zusammenfassung
Dieses einbändige systematisch-theologische Werk ist die englische Übersetzung des gut rezipierten holländischen Originals Christelijke dogmatiek: Een Inleiding (2012). Auch wenn die Autoren sich völlig der reformierten Tradition verpflichtet wissen, laden sie zum Dialog ein und bieten kontrastreiche und ungewöhnliche Einsichten aus mannigfaltiger ekklesiologischer und dogmatischer Perspektive. Das Buch ist als Einführung gedacht, stellt aber trotzdem ein großartiges umfassendes Lehrbuch dar, das eine pädagogische Zielsetzung aufweist und jedes Thema innerhalb der systematischen Theologie abdeckt.
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